Mitä somessa klikataan? : – sosiaalinen kuratointi Ess.fi-verkkosivustolla
Ristkari, Eeva (2013)
Ristkari, Eeva
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117727
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena ovat Etelä-Suomen Sanomien verkkopalvelun, Ess.fi-sivuston Facebookiin jaetuimmat jutut kahden eri viikon ajalta. Tutkimus antaa tietoa siitä, millaisilla kriteereillä maakuntalehden verkkosivuilta kävijät levittävät sisältöä sosiaalisen median yhteisöönsä.
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, millä uutiskriteereillä valitut uutiset leviävät sosiaalisessa mediassa ja mikä tekee jutusta kiinnostavan. Mediatalojen kilpailu sosiaalisessa mediassakin tulee lisääntymään ja siksi tarvitaan tietoa siitä, millä uutiskriteereillä valitut jutut leviävät sosiaalisen median yhteisöissä.
Työn teoriaosassa perehdytään median parissa vietetyn ajankäytön muutoksiin, uutiskriteereihin, kiinnostavuuteen ja sosiaaliseen kuratointiin.
Tutkimuksessa käytetään sisällön erittelyä. Aineistona ovat Ess.fi-sivustolta lokakuun 2012 ja huhtikuun 2013 viikon jokaisen päivän kymmenen juttua, jotka ovat saaneet Facebookissa eniten klikkauksia. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa jutut on jaettu uutiskriteerien mukaan ryhmiin. Jaetuimpien juttujen uutiskriteerejä on verrattu New York Times -lehden ja Share Wars -blogin vastaavien tutkimusten jaetuimpien juttujen uutiskriteereihin.
Tutkimuksessa selvisi, että valtaosa sosiaalisen median klikatuimmista jutuista on tehty perinteisten uutiskriteerien, ajankohtaisuuden, negatiivisuuden, paikallisuuden ja helppotajuisuuden perusteella. Merkittävä syy jakaa juttu sosiaaliseen mediaan on paikallisen tiedon jakaminen omalle yhteisölle. Ess.fi-sivuston jaetuimpien juttujen kriteerit eroavat New York Times -lehden ja Share Wars -blogin tutkimusten tuloksista.
Tuloksista on nähtävissä, että jo nykyinen toimituspolitiikka ja työskentelyssä käytetyt uutiskriteerit tukevat juttujen leviämistä sosiaalisessa mediassa. Johtopäätöksissä esitetään toimenpiteitä, joilla Etelä-Suomen Sanomien verkkotoimitus voi jatkossa lisätä juttujen leviämistä ja samalla parantaa kilpailukykyään sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, millä uutiskriteereillä valitut uutiset leviävät sosiaalisessa mediassa ja mikä tekee jutusta kiinnostavan. Mediatalojen kilpailu sosiaalisessa mediassakin tulee lisääntymään ja siksi tarvitaan tietoa siitä, millä uutiskriteereillä valitut jutut leviävät sosiaalisen median yhteisöissä.
Työn teoriaosassa perehdytään median parissa vietetyn ajankäytön muutoksiin, uutiskriteereihin, kiinnostavuuteen ja sosiaaliseen kuratointiin.
Tutkimuksessa käytetään sisällön erittelyä. Aineistona ovat Ess.fi-sivustolta lokakuun 2012 ja huhtikuun 2013 viikon jokaisen päivän kymmenen juttua, jotka ovat saaneet Facebookissa eniten klikkauksia. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa jutut on jaettu uutiskriteerien mukaan ryhmiin. Jaetuimpien juttujen uutiskriteerejä on verrattu New York Times -lehden ja Share Wars -blogin vastaavien tutkimusten jaetuimpien juttujen uutiskriteereihin.
Tutkimuksessa selvisi, että valtaosa sosiaalisen median klikatuimmista jutuista on tehty perinteisten uutiskriteerien, ajankohtaisuuden, negatiivisuuden, paikallisuuden ja helppotajuisuuden perusteella. Merkittävä syy jakaa juttu sosiaaliseen mediaan on paikallisen tiedon jakaminen omalle yhteisölle. Ess.fi-sivuston jaetuimpien juttujen kriteerit eroavat New York Times -lehden ja Share Wars -blogin tutkimusten tuloksista.
Tuloksista on nähtävissä, että jo nykyinen toimituspolitiikka ja työskentelyssä käytetyt uutiskriteerit tukevat juttujen leviämistä sosiaalisessa mediassa. Johtopäätöksissä esitetään toimenpiteitä, joilla Etelä-Suomen Sanomien verkkotoimitus voi jatkossa lisätä juttujen leviämistä ja samalla parantaa kilpailukykyään sosiaalisessa mediassa.