Terveydenhuollon ammattilaisten kokemuksia Tunne Pulssisi -koulutuksesta
Halonen, Kirsi; Pulkkinen, Satu (2013)
Halonen, Kirsi
Pulkkinen, Satu
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117702
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa terveydenhuollon ammattilaisten kokemuksia Tunne Pulssisi -koulutuksesta. Tutkimus oli osa InnoHealth –projektia. Tutkimusongelmina oli selvittää Tunne Pulssisi -koulutukseen osallistuneiden kokemuksia koulutuksen sisällöstä, käytetyistä opetusmenetelmistä sekä koulutuksen tuomasta hyödystä. Tutkimusongelmien tavoitteena oli myös saada selville ovatko koulutukseen osallistuneiden potilasohjausvalmiudet vahvistuneet ja kuinka he käyttävät saamaansa tietoa käytännön hoitotyössä.
Varsinais-Suomen Sydänpiiri ry järjesti keväällä 2013 Tunne Pulssisi -koulutuksia, joiden tavoitteena oli tehdä pulssin tunnustelusta arvokas kansalaistaito sekä tiedottaa eteisvärinän varhaisen tunnistamisen ja hoidon merkityksestä aivo- ja sydänterveydelle.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puhelimitse tehtyä teemahaastattelua. Aineisto kerättiin syksyllä 2013 haastattelemalla kymmentä 47-79 -vuotiasta Tunne Pulssisi -koulutukseen osallistunutta terveydenhuollon ammattilaista. Aineisto analysointiin käyttäen sisällön erittelyä.
Tutkimustulokset osoittivat, että terveydenhuollon ammattilaiset kokivat Tunne Pulssisi -koulutuksen sisällön monipuolisena kokonaisuutena, joka syvensi heidän ammatillista osaamistaan. Koulutus vahvisti terveydenhuollon ammattilaisten valmiuksia niin potilasohjauksessa kuin tiedon levittämisessä maallikkotasolle. Koulutuksessa käytettyjen opetusmenetelmien koettiin täydentävän toisiaan, mutta tehokkaimmaksi opetusmenetelmäksi osoittautui toiminnallinen osio eli sydämen rytmien tunnustelu pulssikädestä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Tunne Pulssisi -koulutukseen osallistuneet terveydenhuollon ammattilaiset kokivat eteisvärinän varhaisen tunnistamisen, eteisvärinän hoidon aloituksen ja aivoinfarktin ennaltaehkäisyn tärkeänä.
Varsinais-Suomen Sydänpiiri ry järjesti keväällä 2013 Tunne Pulssisi -koulutuksia, joiden tavoitteena oli tehdä pulssin tunnustelusta arvokas kansalaistaito sekä tiedottaa eteisvärinän varhaisen tunnistamisen ja hoidon merkityksestä aivo- ja sydänterveydelle.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puhelimitse tehtyä teemahaastattelua. Aineisto kerättiin syksyllä 2013 haastattelemalla kymmentä 47-79 -vuotiasta Tunne Pulssisi -koulutukseen osallistunutta terveydenhuollon ammattilaista. Aineisto analysointiin käyttäen sisällön erittelyä.
Tutkimustulokset osoittivat, että terveydenhuollon ammattilaiset kokivat Tunne Pulssisi -koulutuksen sisällön monipuolisena kokonaisuutena, joka syvensi heidän ammatillista osaamistaan. Koulutus vahvisti terveydenhuollon ammattilaisten valmiuksia niin potilasohjauksessa kuin tiedon levittämisessä maallikkotasolle. Koulutuksessa käytettyjen opetusmenetelmien koettiin täydentävän toisiaan, mutta tehokkaimmaksi opetusmenetelmäksi osoittautui toiminnallinen osio eli sydämen rytmien tunnustelu pulssikädestä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Tunne Pulssisi -koulutukseen osallistuneet terveydenhuollon ammattilaiset kokivat eteisvärinän varhaisen tunnistamisen, eteisvärinän hoidon aloituksen ja aivoinfarktin ennaltaehkäisyn tärkeänä.