"Kiva aikuinen ois aina iloinen" -lasten käsityksiä päiväkodin aikuisista
Marttinen, Heini; Kiljunen, Jaana (2013)
Marttinen, Heini
Kiljunen, Jaana
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117701
Tiivistelmä
Lapsilähtöinen toimintapa kuuluu oleellisesti tämän päivän varhaiskasvatukseen. Toiminnan tulisi lähteä nimenomaan lapsen tarpeista ja lasten osallisuutta tulisi tukea. Kasvattajien tehtävänä on toteuttaa lapsilähtöistä pedagogiikkaa päivähoidossa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä lapset ajattelevat kasvattajista ja heidän toiminnastaan päiväkodissa. Työssämme pyrimme vastaamaan seuraaviin selvityskysymyksiin: millaisena lapset näkevät aikuisen roolin päiväkodissa, millainen on hyvä kasvattaja lapsen silmin ja millaisia asioita lapset odottavat aikuisilta.
Aineisto kerättiin lappeenrantalaisessa päiväkodissa haastattelemalla 40 lasta, jotka olivat 3–5-vuotiaita. Aineisto teemoiteltiin seuraaviin kategorioihin: kasvattajan rooli, lapsen ja aikuisen yhteiset tekemiset, kasvattajan persoonallisuus, luonne ja ulkonäkö sekä kasvattajissa kehitettävät asiat. Näiden teemojen pohjalta muodostui työn teoreettinen viitekehys, jossa käsittellään varhaiskasvatustoimintaa, lapsilähtöisyyttä, hyvän kasvattajan piirteitä sekä leikkiä ja sen ohjaamista. Lasten vastauksista koostettiin Lasten suusta–vihko päiväkodin käyttöön.
Tulosten mukaan lapset olivat pääosin tyytyväisiä kasvattajien toimintaan päiväkodissa. Lapset näkivät aikuisen roolin lohduttajana, auttajana sekä auktoriteettina. Mukavia yhteisiä toimintoja aikuisten kanssa olivat esimerkiksi leikit, pelit ja askartelut. Lapset arvostivat aikuisissa iloisuutta sekä huumorintajua. He kaipasivat enemmän yhteisiä leikkejä sekä aikuisen läsnäoloa. Jatkotutkimusideaksi voisikin soveltaa lasten ja kasvattajien kohtaamisten havainnointi, jossa voitaisiin tarkastella vastaavatko lasten näkemykset todellisuutta.
Aineisto kerättiin lappeenrantalaisessa päiväkodissa haastattelemalla 40 lasta, jotka olivat 3–5-vuotiaita. Aineisto teemoiteltiin seuraaviin kategorioihin: kasvattajan rooli, lapsen ja aikuisen yhteiset tekemiset, kasvattajan persoonallisuus, luonne ja ulkonäkö sekä kasvattajissa kehitettävät asiat. Näiden teemojen pohjalta muodostui työn teoreettinen viitekehys, jossa käsittellään varhaiskasvatustoimintaa, lapsilähtöisyyttä, hyvän kasvattajan piirteitä sekä leikkiä ja sen ohjaamista. Lasten vastauksista koostettiin Lasten suusta–vihko päiväkodin käyttöön.
Tulosten mukaan lapset olivat pääosin tyytyväisiä kasvattajien toimintaan päiväkodissa. Lapset näkivät aikuisen roolin lohduttajana, auttajana sekä auktoriteettina. Mukavia yhteisiä toimintoja aikuisten kanssa olivat esimerkiksi leikit, pelit ja askartelut. Lapset arvostivat aikuisissa iloisuutta sekä huumorintajua. He kaipasivat enemmän yhteisiä leikkejä sekä aikuisen läsnäoloa. Jatkotutkimusideaksi voisikin soveltaa lasten ja kasvattajien kohtaamisten havainnointi, jossa voitaisiin tarkastella vastaavatko lasten näkemykset todellisuutta.