Tietohallinnon tehtävät ja tavoitteet uuden toimipisteen käyttöönotossa
Sallinen, Jani (2013)
Sallinen, Jani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117665
Tiivistelmä
Uuden yrityskaupan kautta hankitun toimipisteen käyttöönotto on monivaiheinen projekti, joka vaatii tietohallinnolta mukautumista erilaisiin tilanteisiin sekä hyvää ongelmanratkaisutaitoa varmasti vastaan tulevien pulmien kanssa. Nopeasti ajateltuna käyttöönotto voi tun-tua yksinkertaisesta ja helpolta projektilta, mutta käytännössä se ei sitä ole, vaikka rutiini auttaakin asiaa.
Yksinkertaisesti jaoteltuna käyttöönottoprojekti muodostuu kolmesta vaiheesta, jotka sisältävät useita tärkeitä tehtäviä. Käyttöönottoprojekti alkaa ennakoivalla vaiheella, jossa tarkoituksena on varmistaa, että tarvittavat palvelut, kuten dataverkko saadaan toimipisteeseen mahdollisimman pian, sekä se, että potilastiedot saadaan siirrettyä mahdollisuuksien mukaan vanhasta järjestelmästä uuteen. Toisessa vaiheessa tapahtuu varsinainen käyttöönotto eli laitteiden ja järjestelmien vaihto sekä lähiverkon liittäminen osaksi organisaation muuta verkkoa. Projektin jaottelussa kolmas vaihe on käyttäjien tukeminen uusien järjestelmien, laitteiden sekä toimintatapojen kanssa ja projektin päättäminen.
Teorian tueksi tarvitaan myös käytännön näkökulma. Käytännön näkökulma projektiin saadaan läpikäymällä oikeaa käyttöönottoprojektia, joka tässä tapauksessa on Koskikeskuksen käyttöönotto keväältä 2013. Oikean käyttöönoton käsitteleminen auttaa ymmärtämään myös sitä, että projekti aina ja hyvin useinkaan mene juuri niin kuin sen teoriassa pitäisi mennä. On aivan yhtä monta erilaista järjestelmä ratkaisua kuin on kilpailevia yrityksiä ja vastaanottojakin olemassa.
Yksinkertaisesti jaoteltuna käyttöönottoprojekti muodostuu kolmesta vaiheesta, jotka sisältävät useita tärkeitä tehtäviä. Käyttöönottoprojekti alkaa ennakoivalla vaiheella, jossa tarkoituksena on varmistaa, että tarvittavat palvelut, kuten dataverkko saadaan toimipisteeseen mahdollisimman pian, sekä se, että potilastiedot saadaan siirrettyä mahdollisuuksien mukaan vanhasta järjestelmästä uuteen. Toisessa vaiheessa tapahtuu varsinainen käyttöönotto eli laitteiden ja järjestelmien vaihto sekä lähiverkon liittäminen osaksi organisaation muuta verkkoa. Projektin jaottelussa kolmas vaihe on käyttäjien tukeminen uusien järjestelmien, laitteiden sekä toimintatapojen kanssa ja projektin päättäminen.
Teorian tueksi tarvitaan myös käytännön näkökulma. Käytännön näkökulma projektiin saadaan läpikäymällä oikeaa käyttöönottoprojektia, joka tässä tapauksessa on Koskikeskuksen käyttöönotto keväältä 2013. Oikean käyttöönoton käsitteleminen auttaa ymmärtämään myös sitä, että projekti aina ja hyvin useinkaan mene juuri niin kuin sen teoriassa pitäisi mennä. On aivan yhtä monta erilaista järjestelmä ratkaisua kuin on kilpailevia yrityksiä ja vastaanottojakin olemassa.