Potilaan vastaanottaminen kirurgiselle osastolle
Kalin, Pinja; Laakso, Jonne (2013)
Kalin, Pinja
Laakso, Jonne
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117664
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää potilaan vastaanottamista eräällä kirurgisella osastolla. Tarkoituksena oli tehdä tarkistuslista, johon on koottu olennaisimmat kohdat liittyen toimivaan potilaan vastaanottoon. Tarkoituksena oli löytää, mitä hyvää oli jo entuudestaan potilaan vastaanottamisessa kyseisellä kirurgisella osastolla, ja mitä toiminnassa taas haluttiin parantaa. Olennaista opinnäytetyössä oli löytää hyvä, toimiva ja helppokäyttöinen tarkistuslista, josta on osaston hoitajille apua jokapäiväisessä työssä. Tarkistuslista on myös hyvä työväline uusien työntekijöiden ja opiskelijoiden perehdyttämisessä.
Potilailla on oikeus saada mahdollisimman hyvää kohtelua ja ohjausta saadessaan hoitoa missä tahansa kirurgisella osastolla. Vastaanottotilanteesta jäävä tieto ja tunne vaikuttavat monin tavoin potilaan hoitoon jatkossa. Siksi tulovaiheen ohjaus ja ystävällinen vastaanotto ovat tärkeitä. Potilaan vastaanottotilanteessa on tärkeää muistaa pienimmätkin yksityiskohdat, esimerkiksi vaatekaapin näyttäminen.
Opinnäytetyö toteutettiin teemahaastatteluilla. Opinnäytetyön kohderyhmä koostui kirurgisen osaston kahdeksasta hoitajasta, jotka edustivat eri ammattinimikkeitä. Haastatteluista saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella hoitajat kokivat, että potilaan preoperatiivinen ohjaaminen on olennainen osa potilaan vastaanottamista osastolle. Haastatellut hoitajat kokivat kuitenkin, että tälle ohjaukselle on harvoin tarpeeksi aikaa. Hoitajat kokivat, että moni asia potilaan vastaanottamisessa on rutiininomaista, mutta silti pienet asiat saattavat unohtua kiireessä. Haastatteluissa ilmeni, että hoitajien mielestä tiivis ja käytännönläheinen tarkistuslista voi helpottaa asioiden muistamista. Aineiston perusteella hyvä tarkistuslista on pienikokoinen, potilaan polun mukaan etenevä ja myös ohjauksesta muistuttava.
Potilailla on oikeus saada mahdollisimman hyvää kohtelua ja ohjausta saadessaan hoitoa missä tahansa kirurgisella osastolla. Vastaanottotilanteesta jäävä tieto ja tunne vaikuttavat monin tavoin potilaan hoitoon jatkossa. Siksi tulovaiheen ohjaus ja ystävällinen vastaanotto ovat tärkeitä. Potilaan vastaanottotilanteessa on tärkeää muistaa pienimmätkin yksityiskohdat, esimerkiksi vaatekaapin näyttäminen.
Opinnäytetyö toteutettiin teemahaastatteluilla. Opinnäytetyön kohderyhmä koostui kirurgisen osaston kahdeksasta hoitajasta, jotka edustivat eri ammattinimikkeitä. Haastatteluista saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella hoitajat kokivat, että potilaan preoperatiivinen ohjaaminen on olennainen osa potilaan vastaanottamista osastolle. Haastatellut hoitajat kokivat kuitenkin, että tälle ohjaukselle on harvoin tarpeeksi aikaa. Hoitajat kokivat, että moni asia potilaan vastaanottamisessa on rutiininomaista, mutta silti pienet asiat saattavat unohtua kiireessä. Haastatteluissa ilmeni, että hoitajien mielestä tiivis ja käytännönläheinen tarkistuslista voi helpottaa asioiden muistamista. Aineiston perusteella hyvä tarkistuslista on pienikokoinen, potilaan polun mukaan etenevä ja myös ohjauksesta muistuttava.