Musikinspelning i det autentiska rummet : Att skapa djup och dimension i ljudbilden
Mansner, Niklas (2013)
Mansner, Niklas
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117610
Tiivistelmä
Musik som spelas in utan studioutrymme, framförallt hemma, kan vara svår att få att klinga autentiskt via högtalare. Jag har försökt lösa problemet genom att utveckla en egen metod för inspelning av rum, som lämpar sig framför allt för lättmusik.
På basen av intervjuer med experter har jag bedömt hur metoden fungerar och vilken betydelse en autentisk hantering av känsla av rum har för experter. Därtill har jag undersökt hur experterna gör för att skapa en känsla av ett autentiskt utrymme.
Min huvudsakliga forskningsfråga har varit hur man med enkla medel kan återskapa en känsla av autentiskt rum vid produktion av lättmusik och hur experter anser att min metod för att skapa ett rum påverkar resultatet för lättmusik.
Mina resultat visar att för lättmusik har rum inte en lika stor betydelse som för klassisk musik. Experterna anser att min metod kunde fungera som ett bra alternativ för att återskapa ett autentisk rum i stereo men att den måste förstärkas med hjälp av närmikrofoner.
För experterna är rummet framförallt viktigt med tanke på att förankra musiken och för att få instrumenten att klinga samt musikerna att trivas.
Slutligen säger experterna att det inte har någon betydelse om rumskänslan är gjord akustiskt eller syntetiskt, resultatet är ändå en illusion. Music recorded without a studio sound proof room, especially at home can be difficult to get to sound authentically through loudspeakers. I have tried to solve this problem by developing my own method for recording rooms which is especially suitable for pop-music.
Based on interviews with experts I have assesed how well my method works and how important an authentic handling of a sense of place is for experts. In addition, I have examined how experts create a sense of authentic space.
My main research questions are how can you create an authentic sounding room in pop-music with simple means and how experts feel that my method of creating a room affects the performance in the context of pop-music?
My results show that rooms are not as important in popular music as is the case for classical music. Experts believe that my method could serve as a good option to recreate an authentic sounding room for stereo but that it must be strengthened with close microphones.
For experts, the room is especially important to give the music a ground, the instruments to subside and the musicians to thrive.
Finally, experts say that it does not matter if the room feeling is made acoustically or synthetic, the result is still an illusion.
På basen av intervjuer med experter har jag bedömt hur metoden fungerar och vilken betydelse en autentisk hantering av känsla av rum har för experter. Därtill har jag undersökt hur experterna gör för att skapa en känsla av ett autentiskt utrymme.
Min huvudsakliga forskningsfråga har varit hur man med enkla medel kan återskapa en känsla av autentiskt rum vid produktion av lättmusik och hur experter anser att min metod för att skapa ett rum påverkar resultatet för lättmusik.
Mina resultat visar att för lättmusik har rum inte en lika stor betydelse som för klassisk musik. Experterna anser att min metod kunde fungera som ett bra alternativ för att återskapa ett autentisk rum i stereo men att den måste förstärkas med hjälp av närmikrofoner.
För experterna är rummet framförallt viktigt med tanke på att förankra musiken och för att få instrumenten att klinga samt musikerna att trivas.
Slutligen säger experterna att det inte har någon betydelse om rumskänslan är gjord akustiskt eller syntetiskt, resultatet är ändå en illusion.
Based on interviews with experts I have assesed how well my method works and how important an authentic handling of a sense of place is for experts. In addition, I have examined how experts create a sense of authentic space.
My main research questions are how can you create an authentic sounding room in pop-music with simple means and how experts feel that my method of creating a room affects the performance in the context of pop-music?
My results show that rooms are not as important in popular music as is the case for classical music. Experts believe that my method could serve as a good option to recreate an authentic sounding room for stereo but that it must be strengthened with close microphones.
For experts, the room is especially important to give the music a ground, the instruments to subside and the musicians to thrive.
Finally, experts say that it does not matter if the room feeling is made acoustically or synthetic, the result is still an illusion.