Työntekijöiden perehdyttämisen tärkeys yrityksen kilpailuedun ja tuloksellisuuden näkö-kulmasta Case: Yritys X
Vehmanen, Nina (2013)
Vehmanen, Nina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017593
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa perehdytysmateriaali yritys X:n käyttöön. Perehdytysmateriaali koskee yrityksen freelance-työsuhteessa työskenteleviä pro-mootiotyöntekijöitä, ja sen toimeksiantajana on yritys X, jonka käyttöön perehdytysmateriaali tulee. Perehdytysmateriaalia käyttää yrityksen perehdyttäjä yritys X:n perehdytyspäivillä. Yritys X on käymässä läpi suurempaa henkilöstöuudistusta, ja perehdytysmateriaali on osa tätä uudistusta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään työntekijöiden perehdyttämistä ja työhyvinvointia yrityksen kilpailuedun ja tuloksellisuuden näkökulmasta. Näkökulman valitsemisen takia materiaalia oli hieman suppeammin saatavissa. Suurin osa tarvittavasta lähdemateriaalista saatiin Elisa Valviston vuonna 2005 julkaistusta teoksesta, sekä Eija Kjelinin ja Pia-Christina Kuusiston teoksesta, joka on julkaistu vuonna 2003. Lähdemateriaalina toimi myös materiaalia varten kerätyt kyselyvastaukset, perehdyttäjän haastattelu sekä opinnäytetyöntekijän omat kokemukset.
Perehdytysmateriaali on koottu PowerPoint-muotoon, ja se on tarkoitettu perehdytyspäivien rungoksi. Materiaalia ei jaeta työntekijöille. Perehdytysmateriaalin lisäksi tein sen tueksi pe-rehdyttäjälle aiheita avaavan muistion, jossa on käyty tarkemmin läpi käsiteltävät aiheet. Perehdytys tulee tapahtumaan interaktiivisesti, joten materiaalin tarkoituksena on herättää ja avata keskustelua, eikä olla liian yksityiskohtainen ja määräävä.
Opinnäytetyö sekä perehdytysmateriaali olivat ennen julkaisua arvioitavana työpaikkaohjaajalla, joka on samalla tuleva perehdyttäjä. Palautteen mukaan tein pieniä muutoksia materiaaliin. Perehdyttäjä oli pääasiassa erittäin tyytyväinen materiaalin sisältöön ja sitä tukevaan muistioon.
Jatkossa kehityskohteeksi muodostui perehdytysmateriaalin kuvittaminen esimerkkikuvin. Pohdittiin myös mahdollisuutta järjestää testi, joka liittyy perehdytettäviin asioihin, jolloin varmistuttaisiin työhön liittyvien asioiden sisäistämisestä. Testi olisi samalla myös uudelle työntekijälle kanava antaa kirjallista palautetta perehdytyksestä, ja sen tulokset antaisivat yritykselle mahdollisuuden kehittää perehdytysmateriaalia.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään työntekijöiden perehdyttämistä ja työhyvinvointia yrityksen kilpailuedun ja tuloksellisuuden näkökulmasta. Näkökulman valitsemisen takia materiaalia oli hieman suppeammin saatavissa. Suurin osa tarvittavasta lähdemateriaalista saatiin Elisa Valviston vuonna 2005 julkaistusta teoksesta, sekä Eija Kjelinin ja Pia-Christina Kuusiston teoksesta, joka on julkaistu vuonna 2003. Lähdemateriaalina toimi myös materiaalia varten kerätyt kyselyvastaukset, perehdyttäjän haastattelu sekä opinnäytetyöntekijän omat kokemukset.
Perehdytysmateriaali on koottu PowerPoint-muotoon, ja se on tarkoitettu perehdytyspäivien rungoksi. Materiaalia ei jaeta työntekijöille. Perehdytysmateriaalin lisäksi tein sen tueksi pe-rehdyttäjälle aiheita avaavan muistion, jossa on käyty tarkemmin läpi käsiteltävät aiheet. Perehdytys tulee tapahtumaan interaktiivisesti, joten materiaalin tarkoituksena on herättää ja avata keskustelua, eikä olla liian yksityiskohtainen ja määräävä.
Opinnäytetyö sekä perehdytysmateriaali olivat ennen julkaisua arvioitavana työpaikkaohjaajalla, joka on samalla tuleva perehdyttäjä. Palautteen mukaan tein pieniä muutoksia materiaaliin. Perehdyttäjä oli pääasiassa erittäin tyytyväinen materiaalin sisältöön ja sitä tukevaan muistioon.
Jatkossa kehityskohteeksi muodostui perehdytysmateriaalin kuvittaminen esimerkkikuvin. Pohdittiin myös mahdollisuutta järjestää testi, joka liittyy perehdytettäviin asioihin, jolloin varmistuttaisiin työhön liittyvien asioiden sisäistämisestä. Testi olisi samalla myös uudelle työntekijälle kanava antaa kirjallista palautetta perehdytyksestä, ja sen tulokset antaisivat yritykselle mahdollisuuden kehittää perehdytysmateriaalia.