Kohdeyrityksen palkanlaskentaprosessin kehittäminen
Järvelä, Kaisa (2013)
Järvelä, Kaisa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017572
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi suomalainen tilitoimisto, jolla on toimintaa usealla paikkakunnalla ympäri Suomea. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tilitoimiston asiakkaan eli kohdeyrityksen palkanlaskentaprosessia. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää palkanlaskentaprosessin ongelmakohdat ja etsiä näille kehitysehdotukset. Palkanlaskentaprosessin kehittämisen avulla haluttiin vähentää palkanlaskennan virheiden määrää kehittämällä ongelmakohtia.
Tietoperustan aluksi perehdytään prosessin peruskäsitteisin. Tämän jälkeen jatketaan prosessiteoriaan perehtymistä ja lisäksi esitellään kohdeyrityksen palkanlaskennassa käytetyt työehtosopimukset eli kaupan alan ja ICT-alan työehtosopimukset. Tämän jälkeen perehdytään prosessin kehittämiseen ja työn loppuun on kuvattu palkanlaskentaprosessin kehittäminen Susan Pagen mallin avulla. Opinnäytetyö noudattaa vetoketju-mallia, eli tietoperusta ja empiirinen osa kulkevat yhdessä koko opinnäytetyön ajan. Empiirisessä osassa esitellään palkanlaskentaprosessi tietoperustan avulla ja lopuksi esitellään kehitysehdotukset.
Opinnäytetyön tutkimuksen toteutuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Menetelminä käytettiin haastatteluja ja osallistuvaa havainnointia. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea kohdeyrityksen palkanlaskijaa sekä tutkimuksen tekijä laski itse kohdeyrityksen palkkoja. Haastattelut tehtiin puolistrukturoituina haastatteluina.
Haastattelun ja osallistuvan havainnoinnin avulla löydettiin useita ongelmakohtia prosessille. Näitä olivat sisäinen tiedonkulku, tarkistusvaihe, laskentaohjeet, palkanlaskennassa käytetyt tsekkarit eli tarkistuslistat sekä manuaalinen työ. Jokaiselle ongelmakohdalle löydettiin kehitysehdotukset, joiden toteutuessa palkanlaskennan virheiden määrän tulisi vähentyä.
Tietoperustan aluksi perehdytään prosessin peruskäsitteisin. Tämän jälkeen jatketaan prosessiteoriaan perehtymistä ja lisäksi esitellään kohdeyrityksen palkanlaskennassa käytetyt työehtosopimukset eli kaupan alan ja ICT-alan työehtosopimukset. Tämän jälkeen perehdytään prosessin kehittämiseen ja työn loppuun on kuvattu palkanlaskentaprosessin kehittäminen Susan Pagen mallin avulla. Opinnäytetyö noudattaa vetoketju-mallia, eli tietoperusta ja empiirinen osa kulkevat yhdessä koko opinnäytetyön ajan. Empiirisessä osassa esitellään palkanlaskentaprosessi tietoperustan avulla ja lopuksi esitellään kehitysehdotukset.
Opinnäytetyön tutkimuksen toteutuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää. Menetelminä käytettiin haastatteluja ja osallistuvaa havainnointia. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea kohdeyrityksen palkanlaskijaa sekä tutkimuksen tekijä laski itse kohdeyrityksen palkkoja. Haastattelut tehtiin puolistrukturoituina haastatteluina.
Haastattelun ja osallistuvan havainnoinnin avulla löydettiin useita ongelmakohtia prosessille. Näitä olivat sisäinen tiedonkulku, tarkistusvaihe, laskentaohjeet, palkanlaskennassa käytetyt tsekkarit eli tarkistuslistat sekä manuaalinen työ. Jokaiselle ongelmakohdalle löydettiin kehitysehdotukset, joiden toteutuessa palkanlaskennan virheiden määrän tulisi vähentyä.