Metsäkartanon yön yli kestävien seikkailullisten leirikoulutoimintojen kehittäminen
Karppanen, Anna (2013)
Karppanen, Anna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017568
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena on kehittää Nuorisokeskus Metsäkartanon leirikoulutoimintaa erisyisesti met-säleirikoulujen ja yön yli kestävien aktiviteettien osalta
Tutkimuksen tilaajana on Nuorisokeskus Metsäkartano Rautavaaralla. Tutkimus on toteutettu kysely-tutkimuksena haastattelemalla opettajia, jotka ovat käyneet Metsäkartanon leirikouluissa syys- ja ke-vätkaudella vuonna 2013. Tutkimukseen vastasi 63 opettajaa. Työllä on iso merkitys Metsäkartanon leirikoulujen kehittämisen kannalta. Aineisto selvittää millaisia ongelmia on leirikouluja järjestettäessä.
Tuloksista nousi esille kaksi suurempaa ongelmaa: leirikoulujen rahoitus koulujen puolelta sekä opetta-jien kokema liiallinen vastuu. Rahoitus ei ole kiinni leirikoulujen järjestäjästä vaan kunnasta. Leirikoulut ovat kuitenkin mainittu opetussuunnitelmassa. Opettajien vastuuseen puolestaan voi vaikuttaa turvaa-malla aktiviteetteja leirikoulussa ja tukemalla opettajaa leirikoulun aikana.
Vastauksista esille tuli kehitysehdotuksia, joita Metsäkartano voi hyödyntää yön yli kestävien leirikoulu-toimintojen kehittämisessä. Metsäkartano voisi järjestää opettajille seikkailullisia koulutuksia ja tapah-tumia, joissa opettajat saavat tietoa ohjelmavalintojen perustaksi. Leirikoulujen hinnoittelu nousee rat-kaisevaan asemaan, jonka perusteella opettajat valitsevat ohjelmia ryhmilleen.
Tutkimuksen tilaajana on Nuorisokeskus Metsäkartano Rautavaaralla. Tutkimus on toteutettu kysely-tutkimuksena haastattelemalla opettajia, jotka ovat käyneet Metsäkartanon leirikouluissa syys- ja ke-vätkaudella vuonna 2013. Tutkimukseen vastasi 63 opettajaa. Työllä on iso merkitys Metsäkartanon leirikoulujen kehittämisen kannalta. Aineisto selvittää millaisia ongelmia on leirikouluja järjestettäessä.
Tuloksista nousi esille kaksi suurempaa ongelmaa: leirikoulujen rahoitus koulujen puolelta sekä opetta-jien kokema liiallinen vastuu. Rahoitus ei ole kiinni leirikoulujen järjestäjästä vaan kunnasta. Leirikoulut ovat kuitenkin mainittu opetussuunnitelmassa. Opettajien vastuuseen puolestaan voi vaikuttaa turvaa-malla aktiviteetteja leirikoulussa ja tukemalla opettajaa leirikoulun aikana.
Vastauksista esille tuli kehitysehdotuksia, joita Metsäkartano voi hyödyntää yön yli kestävien leirikoulu-toimintojen kehittämisessä. Metsäkartano voisi järjestää opettajille seikkailullisia koulutuksia ja tapah-tumia, joissa opettajat saavat tietoa ohjelmavalintojen perustaksi. Leirikoulujen hinnoittelu nousee rat-kaisevaan asemaan, jonka perusteella opettajat valitsevat ohjelmia ryhmilleen.