Software end-users' motivation structure : market leading photo management and editing software
Jääskeläinen, Antti (2013)
Jääskeläinen, Antti
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017559
Tiivistelmä
Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa tarkastellaan tietyn valokuvien hallinnointiin ja käsittelyyn tarkoitetun ohjelmiston käyttäjiä ja pyritään selvittämään sitä, kuinka ohjelmisto motivoi käyttäjiään. Tutkimuksessa halutaan selvittää erityisesti sitä, kuinka ohjelmisto motivoi käyttäjiään intrinsisesti ja ekstrinsisesti. Myös sosiaalisten normien vaikutus asetetaan suurennoslasin alle. Ohjelmisto on markkinajohtaja omassa segmentissään ja tutkimus pyrkii myös löytämään sille syitä motivaation alueelta, ja sitä kautta antamaan ehdotuksia miten tietokoneohjelmistoista pystyttäisiin tekemään monipuolisemmin käyttäjiään motivoivia. Tutkimuksessa haastateltiin vapaamuotoisella tavalla kolmea ohjelmiston käyttäjää. Haastatteluissa kävi ilmi että kyseinen ohjelmisto motivoi käyttäjiään monipuolisesti ja tutkimustuloksiin saatiin esimerkkejä jokaisesta tutkitusta motivaattorityypistä. Intrinsisiä motivaattoreita löytyi kuitenkin kaikkein eniten ja siitä pystyi päättelemään, että kyseinen ohjelmisto motivoi käyttäjiään pääosin intrinsisesti.