Tapahtuman kehittäminen - Norsupallon MM-kilpailut 2013 -kävijäkysely
Cekirge, Ersin (2013)
Cekirge, Ersin
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017528
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Savonlinnassa vuotuisesti järjestettävän Norsupallon MM-kilpailuiden asiakastyytyväisyyttä. Tämä tutkimus toteutettiin toimeksiantajan pyynnöstä, sillä Norsu-pallon MM-kilpailuihin ei ole aikaisemmin tehty asiakastyytyväisyystutkimusta. Vuonna 2013 Norsupal-lon MM-kilpailuja järjestettiin kuudennen kerran. Asiakastyytyväisyys suoritettiin tapahtumapaikalla tapahtuman aikana eli 16.–18.8.2013. Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Savonlinnan Seudun Lii-kunta ry, joka auttaa omia järjestöjään erilaisissa toiminnoissa, esimerkiksi tapahtuman järjestämisessä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin tapahtuman markkinointia, tapahtuman järjestämistä prosessina, asiakastyy-tyväisyyttä ja sen seurantaa, tapahtumaa palvelutuotteena sekä Norsupallon MM-kilpailujen historiaa.
Tutkimuskysymys muotoutui seuraavaksi: miten tyytyväisiä kävijät ja pelaajat ovat Norsupallon MM-kilpailuihin 2013, sekä mitkä eri tekijät tyytyväisyyteen vaikuttavat. Tässä tutkimuksessa käytettiin kvan-titatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselyn tulokset analysoitiin Webropol– ja Excel - ohjelmien avulla. Kyselyyn vastasi 184 henkilöä 800 kävijästä ja vastausprosentiksi saatiin 23 %. Tutkimustulosten perus-teella kävijät ovat melko tyytyväisiä tapahtumaan, mutta vastaajat antoivat samalla hyviä kehittämiseh-dotuksia siitä, miten Norsupallo-tapahtumasta saataisiin vieläkin parempi tapahtuma. Kävijät toivovat muun muassa Kisakahvioon monipuolisempaa ruokavalikoimaa kuten enemmän kasvisruokia. Tuomarin toimintaan toivottiin myös parannuksia. Edellä mainittujen kehittämisehdotusten lisäksi kävijät halu-aisivat, että Norsupallo-tapahtumaa markkinoitaisiin enemmän kansainvälisesti.
Koska tämän kaltainen asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin Norsupallon historiassa ensimmäistä kertaa, myös jatkossa kannattaa tehdä joko samanlainen tai vastaava tyytyväisyyskysely, jotta aikaisempia tuloksia voitaisiin verrata ja kehittää Norsupallo-tapahtumaa entisestään.
Teoriaosuudessa käsiteltiin tapahtuman markkinointia, tapahtuman järjestämistä prosessina, asiakastyy-tyväisyyttä ja sen seurantaa, tapahtumaa palvelutuotteena sekä Norsupallon MM-kilpailujen historiaa.
Tutkimuskysymys muotoutui seuraavaksi: miten tyytyväisiä kävijät ja pelaajat ovat Norsupallon MM-kilpailuihin 2013, sekä mitkä eri tekijät tyytyväisyyteen vaikuttavat. Tässä tutkimuksessa käytettiin kvan-titatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselyn tulokset analysoitiin Webropol– ja Excel - ohjelmien avulla. Kyselyyn vastasi 184 henkilöä 800 kävijästä ja vastausprosentiksi saatiin 23 %. Tutkimustulosten perus-teella kävijät ovat melko tyytyväisiä tapahtumaan, mutta vastaajat antoivat samalla hyviä kehittämiseh-dotuksia siitä, miten Norsupallo-tapahtumasta saataisiin vieläkin parempi tapahtuma. Kävijät toivovat muun muassa Kisakahvioon monipuolisempaa ruokavalikoimaa kuten enemmän kasvisruokia. Tuomarin toimintaan toivottiin myös parannuksia. Edellä mainittujen kehittämisehdotusten lisäksi kävijät halu-aisivat, että Norsupallo-tapahtumaa markkinoitaisiin enemmän kansainvälisesti.
Koska tämän kaltainen asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin Norsupallon historiassa ensimmäistä kertaa, myös jatkossa kannattaa tehdä joko samanlainen tai vastaava tyytyväisyyskysely, jotta aikaisempia tuloksia voitaisiin verrata ja kehittää Norsupallo-tapahtumaa entisestään.