Romaninuorisotyötä kehittämässä : Bikva -menetelmän sovellus Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksessa
Kairimo, Katri (2013)
Kairimo, Katri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017485
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksessa Bikva – menetelmää soveltaen toteutettua kehittämishanketta. Kehittämishankkeen kohteena oli nuorisoasiankeskuksen romaninuorisotyö, joka pitää sisällään erityisesti 9 -25 –vuotiaille romaninuorille tarkoitettuja ja romanikulttuurin huomioivia nuorisotyön muotoja. Kehittämishankkeella lähdettiin vastaamaan työntekijöiltä nousseeseen tarpeeseen kehittää omaa työtään. Kehittämishankkeen toteuttamiseen osallistui kahdeksan nuorisotyöntekijää ja kymmenen nuorta romania. Kehittämishankkeella oli kaksi tavoitetta: tuottaa alueelliselle romaninuorisotyölle uuden toimintasuunnitelman painopistealueet ja kokeilla, miten kehittämishankkeen tapaan sovellettu Bikva –menetelmä sopii käytettäväksi nuorisotyön kehittämisessä.
Kehittämishankkeessa edettiin viiden toisiaan seuranneen vaiheen kautta, ja niissä kerättiin tutkimuksellista aineistoa teemahaastattelujen ja fokusryhmien avulla. Hankkeen aineistojen ja analyysin lähtökohtana toimivat nuorisotyöntekijöiden esiin nostamat teemat ja niiden dialoginen tulkinta. Kehittämishankkeen tuloksena romaninuorisotyön toiminnan painopistealueiksi valittiin hyvät ja turvalliset toimipaikat ja toiminnot, pääkaupunkiseudun yhteistyö, romanitaustaiset työntekijät, romaneihin kohdistuvan rasismin ja syrjinnän vastustaminen osana nuorisoasiainkeskuksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa, romaninuorten tukeminen jatkokoulutukseen ja työelämään hakeutumisessa sekä romanikielen huomioiminen toiminnassa. Lisäksi sovittiin, että romanityössä lähdetään synnyttämään uudenlaista toimintakulttuuria, jossa kaikki suunnitelmat tehdään jatkossa nuoria kuullen. Nuorisoasiankeskukseen tullaan myös jatkossa laatimaan viraston yhteinen romaninuorisotyön toimintasuunnitelma, jolle tässä opinnäytetyössä kuvatun kehittämishankkeen tulokset tulevat toimimaan lähtökohtina. Bikva -menetelmän sovellus osoittautui toimivaksi nuorisotyön kehittämisen menetelmäksi ja käyttökelpoiseksi välineeksi nuorten kuulemisen ja osallisuuden lisäämisessä.
Kehittämishankkeessa edettiin viiden toisiaan seuranneen vaiheen kautta, ja niissä kerättiin tutkimuksellista aineistoa teemahaastattelujen ja fokusryhmien avulla. Hankkeen aineistojen ja analyysin lähtökohtana toimivat nuorisotyöntekijöiden esiin nostamat teemat ja niiden dialoginen tulkinta. Kehittämishankkeen tuloksena romaninuorisotyön toiminnan painopistealueiksi valittiin hyvät ja turvalliset toimipaikat ja toiminnot, pääkaupunkiseudun yhteistyö, romanitaustaiset työntekijät, romaneihin kohdistuvan rasismin ja syrjinnän vastustaminen osana nuorisoasiainkeskuksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa, romaninuorten tukeminen jatkokoulutukseen ja työelämään hakeutumisessa sekä romanikielen huomioiminen toiminnassa. Lisäksi sovittiin, että romanityössä lähdetään synnyttämään uudenlaista toimintakulttuuria, jossa kaikki suunnitelmat tehdään jatkossa nuoria kuullen. Nuorisoasiankeskukseen tullaan myös jatkossa laatimaan viraston yhteinen romaninuorisotyön toimintasuunnitelma, jolle tässä opinnäytetyössä kuvatun kehittämishankkeen tulokset tulevat toimimaan lähtökohtina. Bikva -menetelmän sovellus osoittautui toimivaksi nuorisotyön kehittämisen menetelmäksi ja käyttökelpoiseksi välineeksi nuorten kuulemisen ja osallisuuden lisäämisessä.