Naisten kevytjalkinekonseptin suunnittelu
Laakso, Taija (2013)
Laakso, Taija
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017484
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella kevytjalkinekonsepti tekijän tule-valle yritykselle. Tavoite oli muodostaa ymmärrys kevytjalkineilmiöstä ja ideoida konsepti naisten katukäyttöön sopivista malleista. Koska kevytjal-kineiden suunnittelun lähtökohta on paljasjalkakävely, suunnittelun taus-talle selvitettiin paljasjalkaisuutta ja kevytjalkineita terveelliseltä, histori-alliselta ja sosiaaliselta näkökannalta.
Teoriaosuuteen hyödynnettiin kirjallisuutta sekä asiantuntijasähköposti-haastatteluja. Markkinoiden kartoittamiseen käytettiin havainnointia. Kon-septi suunniteltiin käyttäjälähtöisen tuotekonseptoinnin menetelmin. Kah-deksan potentiaalisen käyttäjän mieltymyksiä selvitettiin tyyliin liittyvällä kyselyllä sekä mielipiteillä joistain olemassa olevista kevytjalkineista. Li-säksi käyttäjät kommentoivat syntyneitä luonnoksia sekä palautteiden pe-rusteella muodostunutta konseptia.
Työn tuloksena syntyi kevytjalkinekonsepti, jossa on kolme teemaa. Kus-sakin teemassa painotetaan yhtä ominaisuutta: erottuvuutta, käytettävyyttä tai klassisuutta. Konseptista laadittiin kuvaus visuaalisesti ja sanallisesti. Konsepti on hyödynnettävissä tekijän tulevan yrityksen tuotekehittelyssä ja tarjonnassa.
Teoriaosuuteen hyödynnettiin kirjallisuutta sekä asiantuntijasähköposti-haastatteluja. Markkinoiden kartoittamiseen käytettiin havainnointia. Kon-septi suunniteltiin käyttäjälähtöisen tuotekonseptoinnin menetelmin. Kah-deksan potentiaalisen käyttäjän mieltymyksiä selvitettiin tyyliin liittyvällä kyselyllä sekä mielipiteillä joistain olemassa olevista kevytjalkineista. Li-säksi käyttäjät kommentoivat syntyneitä luonnoksia sekä palautteiden pe-rusteella muodostunutta konseptia.
Työn tuloksena syntyi kevytjalkinekonsepti, jossa on kolme teemaa. Kus-sakin teemassa painotetaan yhtä ominaisuutta: erottuvuutta, käytettävyyttä tai klassisuutta. Konseptista laadittiin kuvaus visuaalisesti ja sanallisesti. Konsepti on hyödynnettävissä tekijän tulevan yrityksen tuotekehittelyssä ja tarjonnassa.