Päätavarantoimittajan valinta osana strategista hankintaa - Case: Yritys X
Virtanen, Joni (2013)
Virtanen, Joni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917408
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan toimeksiantaja Yritys X:n päätavarantoimittajan valintaprosessia. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, mistä vaiheista prosessi koostuu, ja mitä toimenpiteitä eri vaiheisiin kuuluu. Näiden tietojen pohjalta prosessia pyrittiin kehittämään. Tavarantoimittajan valinta on keskeinen osa hankintatoimea, sillä valintapäätös tehdään kaikkien hankintojen yhteydessä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuudessa käydään läpi hankintatoimen muuttunutta roolia yrityksissä ja esitellään myös hankintojen portfolioanalyysi, jota voidaan käyttää apuna kategoriakohtaisten hankintastrategioiden hahmottelussa. Tämän jälkeen perehdytään tarkemmin toimittajan valintaprosessiin ja sen eri vaiheisiin. Prosessin vaiheita ovat tarpeen määritys, prosessin vaatimusten selvittäminen, strategian määrittäminen, potentiaalisten toimittajien etsiminen, toimittajajoukon rajaaminen, valintakriteerien ja -keinojen määrittäminen, toimittajan valinta ja toimittajan jälkiarviointi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tapaustutkimusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla henkilökohtaisesti Yritys X:n projektipäällikköä ja ravintolatoimen johtajaa. Aineiston keruussa käytetty haastattelumuoto oli teemahaastattelu. Haastattelut nauhoitettiin ja niistä saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin tarkasti.
Teorian mukaan on tärkeää, että yritys pyrkii tiiviisiin yhteistyösuhteisiin sen strategisten kumppaneiden kanssa. Tutkimustulokset osoittivat, että Yritys X toimii juuri näin. Tutkimuksessa paljastui, että Yritys X:n päätavarantoimittajan valintaprosessin keskeisimmät kehityskohteet ovat yrityksen sisäisiä. Kehitysehdotuksina esitettiin päätavarantoimittajan valinnasta vastaavan projektiryhmän perustamista sekä päätavarantoimittajaa koskevan tietopankin perustamista. Tietopankkia voitaisiin mahdollisuuksien mukaan laajentaa yleiseksi toimittajarekisteriksi.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuudessa käydään läpi hankintatoimen muuttunutta roolia yrityksissä ja esitellään myös hankintojen portfolioanalyysi, jota voidaan käyttää apuna kategoriakohtaisten hankintastrategioiden hahmottelussa. Tämän jälkeen perehdytään tarkemmin toimittajan valintaprosessiin ja sen eri vaiheisiin. Prosessin vaiheita ovat tarpeen määritys, prosessin vaatimusten selvittäminen, strategian määrittäminen, potentiaalisten toimittajien etsiminen, toimittajajoukon rajaaminen, valintakriteerien ja -keinojen määrittäminen, toimittajan valinta ja toimittajan jälkiarviointi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tapaustutkimusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla henkilökohtaisesti Yritys X:n projektipäällikköä ja ravintolatoimen johtajaa. Aineiston keruussa käytetty haastattelumuoto oli teemahaastattelu. Haastattelut nauhoitettiin ja niistä saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin tarkasti.
Teorian mukaan on tärkeää, että yritys pyrkii tiiviisiin yhteistyösuhteisiin sen strategisten kumppaneiden kanssa. Tutkimustulokset osoittivat, että Yritys X toimii juuri näin. Tutkimuksessa paljastui, että Yritys X:n päätavarantoimittajan valintaprosessin keskeisimmät kehityskohteet ovat yrityksen sisäisiä. Kehitysehdotuksina esitettiin päätavarantoimittajan valinnasta vastaavan projektiryhmän perustamista sekä päätavarantoimittajaa koskevan tietopankin perustamista. Tietopankkia voitaisiin mahdollisuuksien mukaan laajentaa yleiseksi toimittajarekisteriksi.