Finansieringsmodeller för teatrar på det fria fältet i Finland och Sverige : En fallstudie
Gräsbeck, Fredrik (2013)
Gräsbeck, Fredrik
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
Creative Commons Attribution 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917365
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin millaisia samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia löytyy vapaan kentän teattereissa
Suomessa ja Ruotsissa. Olen tutkinut neljän eri teatterin toimintaa ja rahoitusta ja näin määritellyt teattereiden
rahoitusmallit. Tämän jälkeen olen vertaillut teattereiden rakenteellisia eroja ja rahoitusmalleja keskenään. Menetelmänä
työssäni olen käyttänyt kvantitiivista tapaustutkimusta. Materiaalin olen saanut tilipäätöksistä, toimintakertomuksista,
tilastoista ja muista tiedoista teattereiden toiminnasta. Näitä tietoja olen käyttänyt teattereiden
keskeisten erojen havainnollistamiseen. Blaue Frau, Ryhmäteatteri, Teater 23 ja Dramalabbet ovat ne
teatterit, joita olen työssäni tutkinut. Tutkimuksen tarkoitus on selventää kenttien eroavaisuuksia ja samankaltaisuuksia,
sekä tutkia minkälaisia rahoitusmalleja kyseessä olevien maiden vapaalla kentällä löytyy. Tulokseni
osoittavat että tutkittujen teattereiden väliset erot ovat pieniä ja että teattereiden rahoitusmalleja ei voi erottaa
vain toimitusmaan perusteella. Tekijä, joka määrittää teattereiden rahoitusmallit ovat niiden rakenteet ja koot.
Teattereiden rakenteelliset erot ja rahoitusmallit ovat keskeisiä tutkimuksessani.
Suomessa ja Ruotsissa. Olen tutkinut neljän eri teatterin toimintaa ja rahoitusta ja näin määritellyt teattereiden
rahoitusmallit. Tämän jälkeen olen vertaillut teattereiden rakenteellisia eroja ja rahoitusmalleja keskenään. Menetelmänä
työssäni olen käyttänyt kvantitiivista tapaustutkimusta. Materiaalin olen saanut tilipäätöksistä, toimintakertomuksista,
tilastoista ja muista tiedoista teattereiden toiminnasta. Näitä tietoja olen käyttänyt teattereiden
keskeisten erojen havainnollistamiseen. Blaue Frau, Ryhmäteatteri, Teater 23 ja Dramalabbet ovat ne
teatterit, joita olen työssäni tutkinut. Tutkimuksen tarkoitus on selventää kenttien eroavaisuuksia ja samankaltaisuuksia,
sekä tutkia minkälaisia rahoitusmalleja kyseessä olevien maiden vapaalla kentällä löytyy. Tulokseni
osoittavat että tutkittujen teattereiden väliset erot ovat pieniä ja että teattereiden rahoitusmalleja ei voi erottaa
vain toimitusmaan perusteella. Tekijä, joka määrittää teattereiden rahoitusmallit ovat niiden rakenteet ja koot.
Teattereiden rakenteelliset erot ja rahoitusmallit ovat keskeisiä tutkimuksessani.