Liikunta- ja elämysleiri Uudenkoiviston vastaanottokodin lapsille
Kiviniemi, Markus (2013)
Kiviniemi, Markus
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917364
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli järjestää liikunta- ja elämysleiri, jossa käytettiin elämyspedagogisia ja seikkailukasvatuksellisia menetelmiä. Liikunta- ja elämysleiri järjestettiin Uudenkoiviston vastaanottokodin lapsien kanssa.
Liikunta- ja elämysleirille osallistui yhteensä kymmenen lasta ja seitsemän ohjaajaa. Se kesti kaksi päivää, ja tapahtumapaikkana oli Yyterin alue. Liikunta- ja elämysleirillä pelattiin yhdessä erilaisia joukkue- ja yksilöurheilulajeja ja ratkottiin ryhmässä tehtäviä, jotka edesauttoivat nuorten keskinäisen kontaktin ja vuorovaikutuksen luomista.
Teoriaosuudessa käsiteltiin elämyspedagogiikkaa, seikkailukasvatusta ja syrjäytymistä. Syrjäytymistä tarkasteltiin liikunta- ja elämysleirillä mukana olleita lapsia koskevien syrjäytymisuhkien kautta.
Lyhyen aikavälin tavoitteet olivat osallistuvien lasten hyvinvoinnin ja elämänlaadun parantaminen, ja heidän tilanteeseensa puuttuminen ja auttaminen. Tavoitteena oli myös osallistuneiden lasten syrjäytymisen ehkäiseminen elämyspedagogiikan ja seikkailukasvatuksen keinoin. Lisäksi tavoitteena oli onnistuneiden kokemusten avulla osallistujien itseluottamuksen ja itsetunnon vahvistaminen, ja uusien harrastusten löytäminen.
Liikunta- ja elämysleiri onnistuttiin toteuttamaan tavoitteiden mukaisesti. Tuloksia tarkasteltiin opinnäytetyön tekijän omien havaintojen -, ja mukana olleiden ohjaajien ja lapsien palautteiden perusteella.
Liikunta- ja elämysleirille osallistui yhteensä kymmenen lasta ja seitsemän ohjaajaa. Se kesti kaksi päivää, ja tapahtumapaikkana oli Yyterin alue. Liikunta- ja elämysleirillä pelattiin yhdessä erilaisia joukkue- ja yksilöurheilulajeja ja ratkottiin ryhmässä tehtäviä, jotka edesauttoivat nuorten keskinäisen kontaktin ja vuorovaikutuksen luomista.
Teoriaosuudessa käsiteltiin elämyspedagogiikkaa, seikkailukasvatusta ja syrjäytymistä. Syrjäytymistä tarkasteltiin liikunta- ja elämysleirillä mukana olleita lapsia koskevien syrjäytymisuhkien kautta.
Lyhyen aikavälin tavoitteet olivat osallistuvien lasten hyvinvoinnin ja elämänlaadun parantaminen, ja heidän tilanteeseensa puuttuminen ja auttaminen. Tavoitteena oli myös osallistuneiden lasten syrjäytymisen ehkäiseminen elämyspedagogiikan ja seikkailukasvatuksen keinoin. Lisäksi tavoitteena oli onnistuneiden kokemusten avulla osallistujien itseluottamuksen ja itsetunnon vahvistaminen, ja uusien harrastusten löytäminen.
Liikunta- ja elämysleiri onnistuttiin toteuttamaan tavoitteiden mukaisesti. Tuloksia tarkasteltiin opinnäytetyön tekijän omien havaintojen -, ja mukana olleiden ohjaajien ja lapsien palautteiden perusteella.