Ergonomian haasteet toimistosihteerin työssä : case: Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä, Toimistopalveluyksikkö
Paulasaari-Salonen, Päivi (2013)
Paulasaari-Salonen, Päivi
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917346
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa perehdytään näyttöpäätetyötä tekevien toimistosihteereiden ergonomiaan Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymässä. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa työergonomian nykytilanne ja mahdollisten epäkohtien perusteella tuoda esiin kehitysehdotuksia.
Tutkimus toteutettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen, Internet-pohjaisesti Webropol-kyselynä kesällä 2013. Kyselyyn vastasi 110 toimistosihteeriä 194 vastaanottajasta. Vastausprosentti oli yllättävän korkea. Ennen varsinaisen kyselyn toteuttamista haastateltiin Akuutti24 yhteispäivystyskeskuksen kolmivuorotyössä ja eri toimipisteissä näyttöpäätetyötä tekeviä toimistosihteereitä, jotta saatiin kattavampi tieto ergonomiasta osastolla.
Tutkimuksen tulosten valossa voidaan päätellä ergonomiatilanteen olevan organisaatiossa suhteellisen hyvä. Työtiloihin ollaan pääsääntöisesti tyytyväisiä muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Toimistopalveluyksikön toimistosihteerit pyrkivät edistämään työhyvinvointiaan ja kiinnittävät huomiota ergonomiaansa. Lisäksi ergonomiaan liittyvää ohjeistusta ja opastusta kaivataan selkeästi lisää kaikilla osastoilla.
Tutkimustuloksista käy lisäksi ilmi, että Akuutti24 yhteispäivystyskeskuksessa sihteereiden ergonomiassa on havaittavissa enemmän epäkohtia kuin muilla osastoilla tai organisaatiossa keskimäärin.
Tutkimuksen pohjalta tullaan laatimaan toimistosihteereille ergonomian tarkistuslista, joka pyritään jakamaan kaikkiin työpisteisiin. Akuutti24 yhteispäivystyskeskuksessa tullaan toteuttamaan mittava remontti syksyn 2013 aikana ja siten ratkaistaan osaston ergonomiaan liittyvät ongelmat.
Tutkimus toteutettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen, Internet-pohjaisesti Webropol-kyselynä kesällä 2013. Kyselyyn vastasi 110 toimistosihteeriä 194 vastaanottajasta. Vastausprosentti oli yllättävän korkea. Ennen varsinaisen kyselyn toteuttamista haastateltiin Akuutti24 yhteispäivystyskeskuksen kolmivuorotyössä ja eri toimipisteissä näyttöpäätetyötä tekeviä toimistosihteereitä, jotta saatiin kattavampi tieto ergonomiasta osastolla.
Tutkimuksen tulosten valossa voidaan päätellä ergonomiatilanteen olevan organisaatiossa suhteellisen hyvä. Työtiloihin ollaan pääsääntöisesti tyytyväisiä muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Toimistopalveluyksikön toimistosihteerit pyrkivät edistämään työhyvinvointiaan ja kiinnittävät huomiota ergonomiaansa. Lisäksi ergonomiaan liittyvää ohjeistusta ja opastusta kaivataan selkeästi lisää kaikilla osastoilla.
Tutkimustuloksista käy lisäksi ilmi, että Akuutti24 yhteispäivystyskeskuksessa sihteereiden ergonomiassa on havaittavissa enemmän epäkohtia kuin muilla osastoilla tai organisaatiossa keskimäärin.
Tutkimuksen pohjalta tullaan laatimaan toimistosihteereille ergonomian tarkistuslista, joka pyritään jakamaan kaikkiin työpisteisiin. Akuutti24 yhteispäivystyskeskuksessa tullaan toteuttamaan mittava remontti syksyn 2013 aikana ja siten ratkaistaan osaston ergonomiaan liittyvät ongelmat.