QR-koodit kirjastomarkkinoinnissa : Case Rovaniemen kaupunginkirjasto - Lapin maakuntakirjasto
Lukkarinen, Katriina (2013)
Lukkarinen, Katriina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817300
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja oli Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjasto. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli QR-koodien tekeminen ja testaaminen Rovaniemen kaupunginkirjaston kirjastopalveluiden markkinoinnissa.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautui markkinoinnin 6P-malliin, johon tässä opinnäytetyössä sisältyy seuraavat muuttujat: tuote, hinta/arvo, saatavuus, markkinointiviestintä, ihmiset ja palveluympäristö. 6P-malli on laajennettu muoto markkinoinnin 4P-mallista, johon kuuluu neljä ensimmäistä edellä mainituista muuttujista.
Työn toiminnallinen osuus koostui QR-koodien suunnittelusta, tekemisestä ja sijoittelusta Rovaniemen kirjaston tiloihin sekä kirjaston ulkopuolelle. Koodeja sijoitettiin Rovaniemen Lyseonpuiston lukioon, neljään kahvilaan. Lisäksi koodeja mainostettiin paikallislehdessä. QR-koodien tekemiseen valittiin generaattorit eli koodinteko-ohjelmat, jotka mahdollistivat linkityksen pdf-tiedostoon ja verkkosivustoon sekä puheen äänityksen. Lisäksi tuli olla mahdollisuus värien käyttöön.
Testiryhmänä toimineet Lyseonpuiston lukion oppilaat vastasivat kyselyyn QR-koodien käytöstä. Testiryhmä ei ollut kuitenkaan riittävä suuri tarkkoihin johtopäätöksiin QR-koodien hyödyllisyydestä kirjastomarkkinoinnissa. Vastauksissa saatiin kuitenkin vinkkejä, millaisista palveluista kirjasto voisi tehdä QR-koodeja.
Rovaniemen kaupunginkirjaston henkilökunnalle suoritettiin suppea kysely, johon vastasi hieman yli puolet henkilökunnasta. Vastausten perusteella QR-koodeja halutaan oppia tekemään ja hyödyntämään kirjastopalveluiden markkinoinnissa. Lapin kirjastojen henkilökunnalle järjestetään koulutusta QR-koodeista kuluvana vuonna.
QR-koodit ovat yleistyneet nopeaan tahtiin kaupallisten yritysten markkinoinnissa. Tehty opinnäytetyö antaa viitteitä, että QR-koodien mahdollisuuksia voidaan hyödyntää myös kirjastomarkkinoinnissa.
Asiasanat: QR-koodit, kirjastomarkkinointi, 6P-malli, 4P-malli, markkinointi, kirjastot, Rovaniemen kaupunginkirjasto
Työn teoreettinen viitekehys pohjautui markkinoinnin 6P-malliin, johon tässä opinnäytetyössä sisältyy seuraavat muuttujat: tuote, hinta/arvo, saatavuus, markkinointiviestintä, ihmiset ja palveluympäristö. 6P-malli on laajennettu muoto markkinoinnin 4P-mallista, johon kuuluu neljä ensimmäistä edellä mainituista muuttujista.
Työn toiminnallinen osuus koostui QR-koodien suunnittelusta, tekemisestä ja sijoittelusta Rovaniemen kirjaston tiloihin sekä kirjaston ulkopuolelle. Koodeja sijoitettiin Rovaniemen Lyseonpuiston lukioon, neljään kahvilaan. Lisäksi koodeja mainostettiin paikallislehdessä. QR-koodien tekemiseen valittiin generaattorit eli koodinteko-ohjelmat, jotka mahdollistivat linkityksen pdf-tiedostoon ja verkkosivustoon sekä puheen äänityksen. Lisäksi tuli olla mahdollisuus värien käyttöön.
Testiryhmänä toimineet Lyseonpuiston lukion oppilaat vastasivat kyselyyn QR-koodien käytöstä. Testiryhmä ei ollut kuitenkaan riittävä suuri tarkkoihin johtopäätöksiin QR-koodien hyödyllisyydestä kirjastomarkkinoinnissa. Vastauksissa saatiin kuitenkin vinkkejä, millaisista palveluista kirjasto voisi tehdä QR-koodeja.
Rovaniemen kaupunginkirjaston henkilökunnalle suoritettiin suppea kysely, johon vastasi hieman yli puolet henkilökunnasta. Vastausten perusteella QR-koodeja halutaan oppia tekemään ja hyödyntämään kirjastopalveluiden markkinoinnissa. Lapin kirjastojen henkilökunnalle järjestetään koulutusta QR-koodeista kuluvana vuonna.
QR-koodit ovat yleistyneet nopeaan tahtiin kaupallisten yritysten markkinoinnissa. Tehty opinnäytetyö antaa viitteitä, että QR-koodien mahdollisuuksia voidaan hyödyntää myös kirjastomarkkinoinnissa.
Asiasanat: QR-koodit, kirjastomarkkinointi, 6P-malli, 4P-malli, markkinointi, kirjastot, Rovaniemen kaupunginkirjasto