Apteekkini.fi -verkkoapteekin digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma
Lalli, Jonni (2013)
Lalli, Jonni
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817294
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Apteekkini.fi –verkkoapteekille työkaluksi digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitteluun. Työ on johdanto digitaaliseen markkinointiin, siinä esitellään eri viestintäkeinoja ja niiden mahdollisuuksia, nimenomaan yhteistyöyrityksen näkökulmasta. Toimeksiantajan aiemmat panostukset verkkokaupan markkinointiin rajoittuvat lähinnä hakusanamarkkinointiin ja satunnaisiin Facebook- sekä bannerimainoskampanjoihin. Opinnäytetyön tekijä teki ammattiharjoittelun kyseisessä verkkokaupassa ja markkinointiviestinnänsuunnittelu opinnäytetyönä on luonnollinen jatko yhteistyössä.
Tietoperustaan lähteet on haettu sekä painetuista teoksista että internetlähteistä ajantasaisuuden varmistamiseksi. Tietoperustaan on haettu yhteistyöyritykselle sopivimmat digitaalisen markkinointiviestinnän keinot. Siinä myös esitellään syntyvät kustannukset ja kuinka laajasti eri keinoilla voidaan kuluttajia tavoittaa.
Viestintäsuunnitelmaosiossa pureudutaan siihen, miten juuri Apteekkini.fi –verkkoapteekin kannattaisi lähteä viestintäkeinoja omassa markkinoinnissaan käyttämään. Suunnitelma on jaoteltu kolmeen tasoon, joista yrittäjä voi itselleen valita itselleen sopivimman tason toimia tai poimia parhaat ideat kaikista tasoista. Ensimmäisessä tasossa kuvataan markkinointikeinot joita internetissä voidaan hyväksikäyttää, hyvin edullisin kustannuksin. Keinot joita on lähes pakko tehdä, jotta saavutetaan tarvittava liikennevirta verkkokauppaan. Toisella tasolla esitetään markkinoinnin kohdistamista suurimmalle maantieteelliselle kohderyhmälle: Pääkaupunkiseudulle. Mukaan otetaan digitaalinen ulkomainonta ja paikallisradio, joiden ansiosta kuluttajia voidaan tavoittaa huomattavasti enemmän kuin vain internetiin kohdistuvilla markkinointikeinoilla. Kolmas ja viimeinen taso esittelee massamarkkinointikeinoja, joilla voidaan tavoittaa satojatuhansia, jopa miljoonia suomalaisia. Esitetään radiomarkkinoinnin laajentamista valtakunnalliseksi ja markkinoinnin tekemistä tietyllä teemalla.
Lyhyenä johtopäätöksenä voidaan sanoa markkinoinnin olevan vahvasti tapauskohtausta. Mikä toimii toiselle yritykselle, ei välttämättä toimi toiselle lainkaan. Parhaaseen lopputulokseen todennäköisesti pääsee monipuolisella, mutta yhtenäisellä markkinoinnilla. Omalle yritykselle parhaiten toimivat markkinointikeinot – digitaaliset tai perinteisemmät, löytyvät parhaiten kokeilemalla ja tuloksia mittaamalla.
Tietoperustaan lähteet on haettu sekä painetuista teoksista että internetlähteistä ajantasaisuuden varmistamiseksi. Tietoperustaan on haettu yhteistyöyritykselle sopivimmat digitaalisen markkinointiviestinnän keinot. Siinä myös esitellään syntyvät kustannukset ja kuinka laajasti eri keinoilla voidaan kuluttajia tavoittaa.
Viestintäsuunnitelmaosiossa pureudutaan siihen, miten juuri Apteekkini.fi –verkkoapteekin kannattaisi lähteä viestintäkeinoja omassa markkinoinnissaan käyttämään. Suunnitelma on jaoteltu kolmeen tasoon, joista yrittäjä voi itselleen valita itselleen sopivimman tason toimia tai poimia parhaat ideat kaikista tasoista. Ensimmäisessä tasossa kuvataan markkinointikeinot joita internetissä voidaan hyväksikäyttää, hyvin edullisin kustannuksin. Keinot joita on lähes pakko tehdä, jotta saavutetaan tarvittava liikennevirta verkkokauppaan. Toisella tasolla esitetään markkinoinnin kohdistamista suurimmalle maantieteelliselle kohderyhmälle: Pääkaupunkiseudulle. Mukaan otetaan digitaalinen ulkomainonta ja paikallisradio, joiden ansiosta kuluttajia voidaan tavoittaa huomattavasti enemmän kuin vain internetiin kohdistuvilla markkinointikeinoilla. Kolmas ja viimeinen taso esittelee massamarkkinointikeinoja, joilla voidaan tavoittaa satojatuhansia, jopa miljoonia suomalaisia. Esitetään radiomarkkinoinnin laajentamista valtakunnalliseksi ja markkinoinnin tekemistä tietyllä teemalla.
Lyhyenä johtopäätöksenä voidaan sanoa markkinoinnin olevan vahvasti tapauskohtausta. Mikä toimii toiselle yritykselle, ei välttämättä toimi toiselle lainkaan. Parhaaseen lopputulokseen todennäköisesti pääsee monipuolisella, mutta yhtenäisellä markkinoinnilla. Omalle yritykselle parhaiten toimivat markkinointikeinot – digitaaliset tai perinteisemmät, löytyvät parhaiten kokeilemalla ja tuloksia mittaamalla.