ESIKOULUOPETTAJIEN KOKEMUKSIA YHTEISÖLÄHTÖISEN KEHITTÄMISEN MERKITYKSESTÄ : etnografinen tutkimus Swazimaassa
Hyttinen, Annika (2013)
Hyttinen, Annika
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817291
Tiivistelmä
Hyttinen, Annika. Esikouluopettajien kokemuksia yhteisölähtöisen kehittämisen merkityksestä. Etnografinen tutkimus Swazimaassa. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2013, 62 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää swazimaalaisten esikouluopettajien kokemuksia siitä, miten Vusumnotfo-nimisen järjestön yhteisölähtöinen kehittäminen on vaikuttanut heidän omaan elämäänsä sekä heidän yhteisönsä elämään. Tarkoitus on kerätä tietoa siitä, vaikuttaako Vusumnotfon järjestämä koulutus yhteisöjen tai yksilöiden elämään. Tutkimuksen keskeisinä teoreettisina käsitteinä ovat yhteisölähtöinen kehittäminen sekä voimaantuminen.
Tutkimuksen aineiston hankinnassa, analyysissä ja raportin kirjoittamisessa on käytetty etnografista lähestymistapaa. Etnografinen lähestymistapa mahdollistaa tutkimuskohteen mahdollisimman kattavan kuvauksen kirjoittamisen. Tutkimusaineisto on hankittu keväällä 2013 neljän kuukauden aikana Swazimaassa. Etnografisen lähestymistavan mukaisesti aineistoa on kerätty monipuolisesti kenttäpäiväkirjaa hyväksikäyttäen, teemahaastatteluilla, havainnoinneilla, omien kokemusten kautta sekä valokuvaamalla. Haastateltavina tutkimuksessa on ollut kuusi esikouluopettajaa Vusumnotfon Learning Standard ryhmistä.
Esikouluopettajat ovat oppineet Vusumnotfon koulutusten kautta lasten kasvatuksesta, opettamismetodeista, terveellisestä ruuasta, lasten fyysisestä koskemattomuudesta, sairauksien ehkäisystä ja hoidosta sekä hygieniasta. Havaintojen sekä haastatteluiden mukaan opettajat pyrkivät siirtämään koulutuksista saamaansa tietoa muille yhteisön jäsenille. Tutkimuksesta selviää, että opettajat ovat hyvin omistautuneita työlleen ja omalle kehittymiselleen.
Tutkimuksessa havaittiin, että Vusumnotfon toiminnalla on merkitystä niin esikouluopettajien kuin muiden yhteisön jäsenten elämään. Tutkimus osoittaa, että koulutuksella on ollut vaikutusta opettajien opetusmetodien muutokseen ja ruumiillisen kurittamisen vähenemiseen esikouluissa. Tutkimuksen mukaan esikouluopettajien oma itsetunto ja opettajaidentiteetti ovat vahvistuneet koulutusten sekä onnistumisten kokemusten myötä.
Asiasanat: esikoulu, opettajat, kokemukset, yhdyskuntatyö, vaikutukset, voimaantuminen, opetus, etnografia, varhaiskasvatus, Swazimaa
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää swazimaalaisten esikouluopettajien kokemuksia siitä, miten Vusumnotfo-nimisen järjestön yhteisölähtöinen kehittäminen on vaikuttanut heidän omaan elämäänsä sekä heidän yhteisönsä elämään. Tarkoitus on kerätä tietoa siitä, vaikuttaako Vusumnotfon järjestämä koulutus yhteisöjen tai yksilöiden elämään. Tutkimuksen keskeisinä teoreettisina käsitteinä ovat yhteisölähtöinen kehittäminen sekä voimaantuminen.
Tutkimuksen aineiston hankinnassa, analyysissä ja raportin kirjoittamisessa on käytetty etnografista lähestymistapaa. Etnografinen lähestymistapa mahdollistaa tutkimuskohteen mahdollisimman kattavan kuvauksen kirjoittamisen. Tutkimusaineisto on hankittu keväällä 2013 neljän kuukauden aikana Swazimaassa. Etnografisen lähestymistavan mukaisesti aineistoa on kerätty monipuolisesti kenttäpäiväkirjaa hyväksikäyttäen, teemahaastatteluilla, havainnoinneilla, omien kokemusten kautta sekä valokuvaamalla. Haastateltavina tutkimuksessa on ollut kuusi esikouluopettajaa Vusumnotfon Learning Standard ryhmistä.
Esikouluopettajat ovat oppineet Vusumnotfon koulutusten kautta lasten kasvatuksesta, opettamismetodeista, terveellisestä ruuasta, lasten fyysisestä koskemattomuudesta, sairauksien ehkäisystä ja hoidosta sekä hygieniasta. Havaintojen sekä haastatteluiden mukaan opettajat pyrkivät siirtämään koulutuksista saamaansa tietoa muille yhteisön jäsenille. Tutkimuksesta selviää, että opettajat ovat hyvin omistautuneita työlleen ja omalle kehittymiselleen.
Tutkimuksessa havaittiin, että Vusumnotfon toiminnalla on merkitystä niin esikouluopettajien kuin muiden yhteisön jäsenten elämään. Tutkimus osoittaa, että koulutuksella on ollut vaikutusta opettajien opetusmetodien muutokseen ja ruumiillisen kurittamisen vähenemiseen esikouluissa. Tutkimuksen mukaan esikouluopettajien oma itsetunto ja opettajaidentiteetti ovat vahvistuneet koulutusten sekä onnistumisten kokemusten myötä.
Asiasanat: esikoulu, opettajat, kokemukset, yhdyskuntatyö, vaikutukset, voimaantuminen, opetus, etnografia, varhaiskasvatus, Swazimaa