Elämä Pelissä - tutkimus nuorten digitaalisen pelaamisen positiivisista vaikutuksista
Rapp, Tuomas (2013)
Rapp, Tuomas
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817284
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii nuorten digitaalista pelaamista Suomessa ja tuo ilmi digipelaamisen positiivisia vaikutuksia. Opinnäytetyö esittelee Elämä Pelissä – pelaaminen sosiokulttuurisen innostamisen välinee-nä hankeidean ja tuo esille hankkeen tarpeellisuutta nuorisokentässä. Opinnäytetyön on tarkoitus tuoda hankkeelle lisää tietoa nuorten digitaalisesta pelaamisesta ja tukea näin hankkeen kehitystä.
Elämä Pelissä -hanke tarjoaa matalan kynnyksen vahvistavaa toimintaa nuorille, joilla on havaittavissa arjen- ja elämänhallinnallisia ongelmia. Digitaaliset pelit toimivat hankkeessa nuorten tavoittamisen väli-neenä ja matalan kynnyksen toimintona varsinkin liikaa pelaaville nuorille. Hanke pyrkii nuorten sosio-kulttuuriseen innostamiseen ja käyttää tässä apunaan elämyksellistä pelitoimintaa, jossa pelaaminen nähdään oppimiskokemuksena. Peleistä oppiminen on keskeinen osa hankeideaa ja sitä pyritään tuo-maan esille elämyksellisen pelaamisen kautta.
Opinnäytetyön ensimmäisen tutkimusongelman idea on tarjota Elämä Pelissä -hankkeelle ja koko nuori-sokentälle uutta tietoa nuorten digitaalisesta pelaamisesta ja pelien kautta oppimisesta. Nuorten peleistä oppimista tutkin toteuttamalla kyselyn nuorten pelaamisesta. Kysely toteutettiin verkossa ja siihen vastasi noin 200 nuorta ympäri Suomea. Toinen tutkimusongelma vuorostaan pyrki selvittämään voiko elämyspedagogiikka edesauttaa pelien kautta oppimista. Tätä aihetta lähestyin seikkailu- ja elämyskasvatuksen teorian kautta ja esittelen työssäni elämysten kautta oppimisen mallia. Tuon myös työssä esille, että mitä mielestäni tulee ottaa huomioon kun lähdetään toteuttamaan elämyspedagogiikan käytäntöjä digipelaamiseen, jotta se edesauttaisi oppimista.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Jyvälän Nuoret ry, jonka hankeidea Elämä Pelissä on. Jyvälän Nuoret ry on pieni poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton nuorisojärjestö Keski-Suomessa, jonka emoyhdistyksenä toimii Jyvälän Setlementti ry. Jyvälän Nuoret ry toteuttaa toiminnassaan Setlementtiliiton perusarvoja ja heidän työssään näkyy lasten oikeuksien kunnioittaminen, erilaisuuden hyväksyminen ja usko henkilökohtaiseen yhteyteen ja ystävyyteen.
Opinnäytetyön on tarkoitus tarjota pelisivistystä ja tietoa nuorten pelaamisesta koko toimialalle. Aihe on hyvin ajankohtainen, mutta sitä on tutkittu Suomessa vielä hyvin vähän. Opinnäytteen tarkoitus on pistää ajattelemaan digitaalista pelaamista uudesta näkökulmasta ja nostaa esiin ajatuksia ja kysymyksiä ai-heesta. Keskeinen ajatus tässä työssä on nähdä pelaamisen positiiviset puolet negatiivisten sijaan. Liki kaikki nuoret pelaavat digitaalisia pelejä ja pelaaminen tulee tulevaisuudessa vain lisääntymään, joten on tärkeää, että nuorisoala pystyy vastaamaan siihen ja osaa käyttää pelejä siinä hyödykseen. Nuorten pe-laaminen ja peleistä oppiminen vaatii paljon lisätutkimusta, johon opinnäytetyö toimii innostajana. Peli-kyselyn tulokset tarjoavat tuoretta tutkimustietoa nuorten digitaalisesta pelaamisesta ja sitä pystyy hyö-dyntämään laajalti nuorisotyössä ja -tutkimuksessa.
Elämä Pelissä -hanke tarjoaa matalan kynnyksen vahvistavaa toimintaa nuorille, joilla on havaittavissa arjen- ja elämänhallinnallisia ongelmia. Digitaaliset pelit toimivat hankkeessa nuorten tavoittamisen väli-neenä ja matalan kynnyksen toimintona varsinkin liikaa pelaaville nuorille. Hanke pyrkii nuorten sosio-kulttuuriseen innostamiseen ja käyttää tässä apunaan elämyksellistä pelitoimintaa, jossa pelaaminen nähdään oppimiskokemuksena. Peleistä oppiminen on keskeinen osa hankeideaa ja sitä pyritään tuo-maan esille elämyksellisen pelaamisen kautta.
Opinnäytetyön ensimmäisen tutkimusongelman idea on tarjota Elämä Pelissä -hankkeelle ja koko nuori-sokentälle uutta tietoa nuorten digitaalisesta pelaamisesta ja pelien kautta oppimisesta. Nuorten peleistä oppimista tutkin toteuttamalla kyselyn nuorten pelaamisesta. Kysely toteutettiin verkossa ja siihen vastasi noin 200 nuorta ympäri Suomea. Toinen tutkimusongelma vuorostaan pyrki selvittämään voiko elämyspedagogiikka edesauttaa pelien kautta oppimista. Tätä aihetta lähestyin seikkailu- ja elämyskasvatuksen teorian kautta ja esittelen työssäni elämysten kautta oppimisen mallia. Tuon myös työssä esille, että mitä mielestäni tulee ottaa huomioon kun lähdetään toteuttamaan elämyspedagogiikan käytäntöjä digipelaamiseen, jotta se edesauttaisi oppimista.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Jyvälän Nuoret ry, jonka hankeidea Elämä Pelissä on. Jyvälän Nuoret ry on pieni poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton nuorisojärjestö Keski-Suomessa, jonka emoyhdistyksenä toimii Jyvälän Setlementti ry. Jyvälän Nuoret ry toteuttaa toiminnassaan Setlementtiliiton perusarvoja ja heidän työssään näkyy lasten oikeuksien kunnioittaminen, erilaisuuden hyväksyminen ja usko henkilökohtaiseen yhteyteen ja ystävyyteen.
Opinnäytetyön on tarkoitus tarjota pelisivistystä ja tietoa nuorten pelaamisesta koko toimialalle. Aihe on hyvin ajankohtainen, mutta sitä on tutkittu Suomessa vielä hyvin vähän. Opinnäytteen tarkoitus on pistää ajattelemaan digitaalista pelaamista uudesta näkökulmasta ja nostaa esiin ajatuksia ja kysymyksiä ai-heesta. Keskeinen ajatus tässä työssä on nähdä pelaamisen positiiviset puolet negatiivisten sijaan. Liki kaikki nuoret pelaavat digitaalisia pelejä ja pelaaminen tulee tulevaisuudessa vain lisääntymään, joten on tärkeää, että nuorisoala pystyy vastaamaan siihen ja osaa käyttää pelejä siinä hyödykseen. Nuorten pe-laaminen ja peleistä oppiminen vaatii paljon lisätutkimusta, johon opinnäytetyö toimii innostajana. Peli-kyselyn tulokset tarjoavat tuoretta tutkimustietoa nuorten digitaalisesta pelaamisesta ja sitä pystyy hyö-dyntämään laajalti nuorisotyössä ja -tutkimuksessa.