Peltopäivä 2013 : Kävijä- ja näytteilleasettajatutkimus
Jussila, Mauno (2013)
Jussila, Mauno
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817273
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa kävijöistä ja näytteilleasettajista, selvittää heidän tyytyväisyyttään tapahtumaan ja kartoittaa kehityskohteita. Tarkoituksena on tulevaisuudessa lisätä Peltopäivän tunnettuutta ja kävijämääriä käyttäen apuna kyselyn tuloksia. Peltopäivä järjestettiin tänä vuonna neljännen kerran. Painopiste Peltopäivässä on kasvinviljelyssä. Peltopäivässä on vahvasti ammatillinen leima ja se on suunnattu Etelä- ja Länsi-Suomen kasvinviljelijöille. Tutkimusvuonna 2013 Peltopäivän kävijä-määrän arvioitiin olleen noin 2500. Peltopäivä järjestetään joka toinen vuosi.
Sähköisellä viljelijöille lähetetyllä kyselyllä haluttiin kartoittaa Peltopäivään osallistuneiden tyytyväisyyttä tapahtumaan ja ennen kaikkea selvittää syitä tapahtumasta poisjääntiin. Sähköinen jälkikysely lähetettiin 2645:lle Etelä–ja Länsi-Suomen kasvinviljelijälle. Vastauksia tuli 295 kappaletta ja vastausprosentti oli 11 prosenttia. Vastaajien osoitetiedot saatiin ProAgria Keskusten Liiton rekisteristä. Kyselyllä kartoitettiin vastaajan taustatietoja, tyytyväisyyttä tapahtumaan ja tulevaisuuden toiveita Peltopäivän kehittämiseen. Varsinainen kävijätutkimus toteutettiin paikanpäällä haastattelemalla. Vastaajalla oli myös mahdollisuus täyttää itse paperinen kyselylomake. Täytettyjä kyselylomakkeita palautui 128 kappaletta. Minimitavoite oli saada vähintään 50 vastausta - tavoite ylittyi reilusti. Peltopäivän päättymisen jälkeen lähetettiin sähköinen jälkikysely näytteilleasettajille 50 sähköpostiosoitteeseen. Vastauksia saatiin 25 kappaletta, vastausprosentin ollen näin 50. Päätulokset julkaistiin syksyllä 2013.
Kysymysten laatimisessa ja analysoinnissa käytettiin Webropolia. Vastausten perusteella eniten kiitosta saivat Peltopäivän ammatillisuus ja havainnollisuus. Yksittäisistä kohteista eniten positiivisia mainintoja saivat maan-rakennekuoppa ja koeruudut. Eniten kehittämistä on opastuksessa ja kahvila- ja ravintolapalveluissa. Opinnäytetyön tilaajana oli ProAgria Keskusten Liitto, jossa tein erikoistumisharjoitteluni.
Sähköisellä viljelijöille lähetetyllä kyselyllä haluttiin kartoittaa Peltopäivään osallistuneiden tyytyväisyyttä tapahtumaan ja ennen kaikkea selvittää syitä tapahtumasta poisjääntiin. Sähköinen jälkikysely lähetettiin 2645:lle Etelä–ja Länsi-Suomen kasvinviljelijälle. Vastauksia tuli 295 kappaletta ja vastausprosentti oli 11 prosenttia. Vastaajien osoitetiedot saatiin ProAgria Keskusten Liiton rekisteristä. Kyselyllä kartoitettiin vastaajan taustatietoja, tyytyväisyyttä tapahtumaan ja tulevaisuuden toiveita Peltopäivän kehittämiseen. Varsinainen kävijätutkimus toteutettiin paikanpäällä haastattelemalla. Vastaajalla oli myös mahdollisuus täyttää itse paperinen kyselylomake. Täytettyjä kyselylomakkeita palautui 128 kappaletta. Minimitavoite oli saada vähintään 50 vastausta - tavoite ylittyi reilusti. Peltopäivän päättymisen jälkeen lähetettiin sähköinen jälkikysely näytteilleasettajille 50 sähköpostiosoitteeseen. Vastauksia saatiin 25 kappaletta, vastausprosentin ollen näin 50. Päätulokset julkaistiin syksyllä 2013.
Kysymysten laatimisessa ja analysoinnissa käytettiin Webropolia. Vastausten perusteella eniten kiitosta saivat Peltopäivän ammatillisuus ja havainnollisuus. Yksittäisistä kohteista eniten positiivisia mainintoja saivat maan-rakennekuoppa ja koeruudut. Eniten kehittämistä on opastuksessa ja kahvila- ja ravintolapalveluissa. Opinnäytetyön tilaajana oli ProAgria Keskusten Liitto, jossa tein erikoistumisharjoitteluni.