Vanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta Virojoen päiväkodissa - ”Luottamus on kyl kaiken aa ja oo”
Huovinen, Maarit (2013)
Huovinen, Maarit
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817263
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhempien käsityksiä kasvatuskumppanuudesta Virojoen päiväkodissa. Tavoitteena oli selvittää, miten kasvatuskumppanuus toteutuu vanhempien näkökulmasta ja miten kasvatuskumppanuutta voidaan kehittää päivähoidon arjessa. Lisäksi selvitin miten vanhemmat ovat kokeneet hoidon aloituksen sekä miten kasvatuskumppanuus vanhempien mielestä toteutui haastatteluhetkellä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla eli puolistrukturoidulla haastattelulla, keskeisiä teemoja käyttäen. Haastatteluun osallistui kolme perhettä. Tavoitteena ei ollut selvittää koko päiväkodin vanhempien käsityksiä asiasta vaan selvittää laadullisesti, mitä vanhemmat kasvatuskumppanuudesta ajattelevat. Tarkoituksena oli kuvata kokemuksia ja käsityksiä, joiden kautta voidaan kehittää varhaiskasvatuksen toimintaa kyseisessä päiväkodissa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin keskeisimpiä kasvatuskumppanuuden teemoja selvityksestä nousseiden teemojen lisäksi. Kasvatuskumppanuuden pääpiirteet ovat luottamus, kunnioittaminen, dialogisuus ja kuuleminen, jonka mukaan kasvatuskumppanuuden pääpiirteet nousivat selkeästi esille. Luottamus niin lapsen, vanhemman kuin varhaiskasvattajan välillä nousi tärkeimmäksi piirteeksi. Se syntyy vuorovaikutuksessa ja arjen kohtaamisissa, joten siihen tarvitaan aikaa. Luottamuksellisen suhteen luomiseksi myös muiden kasvatuskumppanuuden pääpiirteistä tulee toteutua. Kasvatuskumppanuus on menetelmä, joka vaatii varhaiskasvattajalta ja kasvatusyhteisöltä tietoista paneutumista aiheeseen ja sen tarkastelua osana jokaisen kasvattajan ammattitaitoa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla eli puolistrukturoidulla haastattelulla, keskeisiä teemoja käyttäen. Haastatteluun osallistui kolme perhettä. Tavoitteena ei ollut selvittää koko päiväkodin vanhempien käsityksiä asiasta vaan selvittää laadullisesti, mitä vanhemmat kasvatuskumppanuudesta ajattelevat. Tarkoituksena oli kuvata kokemuksia ja käsityksiä, joiden kautta voidaan kehittää varhaiskasvatuksen toimintaa kyseisessä päiväkodissa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin keskeisimpiä kasvatuskumppanuuden teemoja selvityksestä nousseiden teemojen lisäksi. Kasvatuskumppanuuden pääpiirteet ovat luottamus, kunnioittaminen, dialogisuus ja kuuleminen, jonka mukaan kasvatuskumppanuuden pääpiirteet nousivat selkeästi esille. Luottamus niin lapsen, vanhemman kuin varhaiskasvattajan välillä nousi tärkeimmäksi piirteeksi. Se syntyy vuorovaikutuksessa ja arjen kohtaamisissa, joten siihen tarvitaan aikaa. Luottamuksellisen suhteen luomiseksi myös muiden kasvatuskumppanuuden pääpiirteistä tulee toteutua. Kasvatuskumppanuus on menetelmä, joka vaatii varhaiskasvattajalta ja kasvatusyhteisöltä tietoista paneutumista aiheeseen ja sen tarkastelua osana jokaisen kasvattajan ammattitaitoa.