Kasvu ammatilliseen opettajuuteen
Emmes, Mari; Pisilä, Rosa (2013)
Emmes, Mari
Pisilä, Rosa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817212
Tiivistelmä
Opettajan ammatti on erittäin haasteellinen ja opettajan rooli on muuttunut huimasti vuosien saatossa. Kehittämishankkeessa pyrittiin ymmärtämään opettajan ammattiin kasvamisen prosessia ja miten prosessi jatkuu läpi koko opettajan työuran. Aihetta on lähestytty tarkastelemalla ammatillista opettajankoulutusta sekä ammatillisen opettajan työtä. Kehittämishanketta varten on myös keskusteltu ammatillisten opettajien kanssa, jotta opettajakunnan ajatuksia saatiin teoriapohdinnan rinnalle.
Kasvaminen tai kehittyminen ammatilliseen opettajuuteen ei tapahdu päivässä eikä kahdessa, ei edes viidessä vuodessa. Se on yhtä pitkä prosessi kuin on työura opettajana. Kehittämishalu, innostuneisuus ja avoimuus ovat avainsanoja kasvulle opettajuuteen. Koko ajan tulisi olla valmis uudistamaan ajatuksiaan ja kehittämään ja kasvamaan alalla.
Opettajan ammatillinen kasvu kestää koko opettajan työuran ajan. Koulutus ja kouluttautumisen tarve on yksilöllistä, mutta jokaisen opettajan olisi jollakin tavalla täydennyskouluttauduttava. Kasvu ammatilliseen opettajuuteen onkin kaksihaarainen – toisaalta kasvu edellyttää substanssi- ja pedagogisten taitojen ylläpitoa ja kehittämistä, toisaalta opettajan tulisi peilata opettajuuttaan kokonaisuutena. Koko prosessi kuitenkin jatkuu läpi opettajuuden.
Kasvaminen tai kehittyminen ammatilliseen opettajuuteen ei tapahdu päivässä eikä kahdessa, ei edes viidessä vuodessa. Se on yhtä pitkä prosessi kuin on työura opettajana. Kehittämishalu, innostuneisuus ja avoimuus ovat avainsanoja kasvulle opettajuuteen. Koko ajan tulisi olla valmis uudistamaan ajatuksiaan ja kehittämään ja kasvamaan alalla.
Opettajan ammatillinen kasvu kestää koko opettajan työuran ajan. Koulutus ja kouluttautumisen tarve on yksilöllistä, mutta jokaisen opettajan olisi jollakin tavalla täydennyskouluttauduttava. Kasvu ammatilliseen opettajuuteen onkin kaksihaarainen – toisaalta kasvu edellyttää substanssi- ja pedagogisten taitojen ylläpitoa ja kehittämistä, toisaalta opettajan tulisi peilata opettajuuttaan kokonaisuutena. Koko prosessi kuitenkin jatkuu läpi opettajuuden.