Retkiluistelupalveluiden tuotteistaminen Keskisen Saimaan Retkiluistelu -hankkeessa
Ahlström, Anu (2013)
Ahlström, Anu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111717184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111717184
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee ohjelmapalvelujen tuotteistamista. Työn toimeksiantajana on Keskisen Saimaan Retkiluistelu -hanke, jonka tarkoituksena on kehittää yritysten ja yhteistyötahojen talvikauden tarjontaa ja auttaa lisäämään verkostoyritysten ympärivuotista toimintaa. Hankkeen tavoitteena on kehittää retkiluistelusta alueen talven matkailun vetovoimatekijä.
Työn toimeksiantona on tuotteistaa neljälle hankkeen ydinyritykselle helposti myytäviä retkiluistelupaketteja, joita esimerkiksi Savonlinnan Seudun Matkailu Oy voisi tulevaisuudessa myydä. Tarkoitus on, että kullakin yrityksellä on tarjota asiakkaalle valmiita retkiluisteluaktiviteetin sisältäviä paketteja. Opinnäytetyössä mukana olevat yritykset ovat: Saimaan Eräpalvelu Oravi Oy, Lomakylä Järvisydän Oy, Punkaharjun Tuunaanportti Oy sekä Kruunupuisto Oy. Kullekin yritykselle tehtiin kaksi variaatiota heidän omat kohderyhmänsä huomioon ottaen ja yrityksien kanssa yhteistyötä tehden.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään retkiluistelutuotetta palveluna ja elämyksenä sekä tarkastellaan matkailupalvelun tuotteistamista. Tuotteistamisesta puhuttaessa käsitellään tarkemmin myös Komppulan ja Boxbergin palvelujärjestelmän kehittämisen mallia, joka toimii opinnäytetyön tuotekehityksen perustana. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelminä sovellettiin teemahaastattelua sekä osallistuvaa havainnointia.
Analyysissä kuvaillaan tuotteistamisprosessin kulkua ja sen eri vaiheita kaikissa neljässä yrityksessä. Projektin aikana kehitellyt tuotekuvaukset ovat työn liitteinä. Erinäisten vastoinkäymisten vuoksi suunniteltuja tuotepaketteja ei koskaan saatu testattua ja työ jäi lähinnä suunnittelutasolle. Pohdinnassa käsitellään tarkemmin tuotteistamisen suunnitteluvaiheita sekä sen aikana saatua tietoa yritysten välisistä suhteista sekä asioista, jotka vaikuttivat tuotteistamisen etenemiseen ja lopputulokseen.
Työn toimeksiantona on tuotteistaa neljälle hankkeen ydinyritykselle helposti myytäviä retkiluistelupaketteja, joita esimerkiksi Savonlinnan Seudun Matkailu Oy voisi tulevaisuudessa myydä. Tarkoitus on, että kullakin yrityksellä on tarjota asiakkaalle valmiita retkiluisteluaktiviteetin sisältäviä paketteja. Opinnäytetyössä mukana olevat yritykset ovat: Saimaan Eräpalvelu Oravi Oy, Lomakylä Järvisydän Oy, Punkaharjun Tuunaanportti Oy sekä Kruunupuisto Oy. Kullekin yritykselle tehtiin kaksi variaatiota heidän omat kohderyhmänsä huomioon ottaen ja yrityksien kanssa yhteistyötä tehden.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään retkiluistelutuotetta palveluna ja elämyksenä sekä tarkastellaan matkailupalvelun tuotteistamista. Tuotteistamisesta puhuttaessa käsitellään tarkemmin myös Komppulan ja Boxbergin palvelujärjestelmän kehittämisen mallia, joka toimii opinnäytetyön tuotekehityksen perustana. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelminä sovellettiin teemahaastattelua sekä osallistuvaa havainnointia.
Analyysissä kuvaillaan tuotteistamisprosessin kulkua ja sen eri vaiheita kaikissa neljässä yrityksessä. Projektin aikana kehitellyt tuotekuvaukset ovat työn liitteinä. Erinäisten vastoinkäymisten vuoksi suunniteltuja tuotepaketteja ei koskaan saatu testattua ja työ jäi lähinnä suunnittelutasolle. Pohdinnassa käsitellään tarkemmin tuotteistamisen suunnitteluvaiheita sekä sen aikana saatua tietoa yritysten välisistä suhteista sekä asioista, jotka vaikuttivat tuotteistamisen etenemiseen ja lopputulokseen.