Lasten sitoutuneisuus montessoripedagogiikan äidinkielen välineistön käyttöön
Muilu, Jenni (2013)
Muilu, Jenni
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111717171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111717171
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on Lasten sitoutuneisuus montessoripedagogiikan äidinkielen välineistön käyttöön. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Vilkunan päiväkodin kanssa kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen. Viittä tutkittavaa lasta havainnoitiin kymmenen kerran ajan, minkä jälkeen heidät haastateltiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on saada selville lasten kokemuksia hyvästä äidinkielen ympäristöstä. Tutkimuskysymyksiä olivat ”Kuinka innokkaasti äidinkielen välineitä käytetään?” ja ”Millaiset välineet miellyttävät ja kiinnostavat lasta?”. Tavoitteena on myös tuoda montessoripedagogiikkaa tutummaksi ja tuoda lasten ääntä paremmin kuuluviin.
Tuloksista selviävät lasten käyttämien montessorivälineiden määrä, innokkuuden vaihtelevuus lasten kesken, lasten suosikkivälineet ja mielipiteet käytetyistä välineistä. Montessorivälineitä käytetään Vilkunan päiväkodissa suhteellisen paljon ja lapset kykenevät sitoutuneeseen toimintaan niiden parissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on saada selville lasten kokemuksia hyvästä äidinkielen ympäristöstä. Tutkimuskysymyksiä olivat ”Kuinka innokkaasti äidinkielen välineitä käytetään?” ja ”Millaiset välineet miellyttävät ja kiinnostavat lasta?”. Tavoitteena on myös tuoda montessoripedagogiikkaa tutummaksi ja tuoda lasten ääntä paremmin kuuluviin.
Tuloksista selviävät lasten käyttämien montessorivälineiden määrä, innokkuuden vaihtelevuus lasten kesken, lasten suosikkivälineet ja mielipiteet käytetyistä välineistä. Montessorivälineitä käytetään Vilkunan päiväkodissa suhteellisen paljon ja lapset kykenevät sitoutuneeseen toimintaan niiden parissa.