Sosiaalinen media mainonnan välineenä – Esimerkkinä Ravintola Katsomon Facebook-sivuston suunnittelu ja toteutus
Räsänen, Sirikiitta (2013)
Räsänen, Sirikiitta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111717170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111717170
Tiivistelmä
Opinnäytetyön pääongelmana on selvittää, miten sosiaalista mediaa voidaan käyttää mainonnan välineenä ravintola-alan yrityksessä. Esimerkkinä toimi pääkaupunkiseudulla toimiva ruokaravintola. Käytännön esimerkin avulla nähdään, miten ravintola-alan yritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa mainonnan välineenä ja ottaa käyttöön oman Facebook-sivuston.
Opinnäytetyön rakenne koostuu ravintola-alan yrityksen esittelystä, teoriaosuudesta, tutkimusmenetelmistä sekä tutkimustuloksista. Teoreettinen viitekehys pohjautuu markkinointiviestinnän keinoihin sosiaalisessa mediassa ja erityisesti ravintola-alalla.
Teoriaosuuden lähteinä on käytetty aiemmin aiheesta tehtyjä tutkimuksia sekä kirjallisuutta sosiaalisesta mediasta ja markkinoinnista. Lähdeaineistoa täydentää ravintola-alan Facebook-sivustojen tutkiminen, tarkkailu sekä aiheeseen liittyvän julkisen keskustelun seuraaminen.
Opinnäytetyössä on erityisesti keskitytty käsittelemään Facebookia mainonnan välineenä, koska ravintolamaailmassa tavoitteena on saada uusia potentiaalisia asiakkaita ja tyytyväisiä asiakkaita, jotka levittäisivät tietoa ravintolasta ja sen erinomaisesta palvelusta ja tarjonnasta edelleen laajemmalle asiakaskunnalle.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä on käytetty palvelumuotoilun eri menetelmiä monipuolisesti. Aineisto perustuu noin vuoden aikana kerättyyn laajaan materiaaliin. Aineistoa kerättiin myös havainnoimalla ja haastattelemalla palvelualan yrityksen henkilökuntaa sekä asiakkaita.
Esimerkkiyrityksen tavoitteena oli lisätä kävijämääriä yrityksen Facebook-sivustolla ja näin ollen lisätä yrityksen tunnettuutta. Opinnäytetyön tavoite onnistui hyvin, sillä esimerkkiyrityksen Facebook-sivusto on tällä hetkellä käytössä ja aktiivinen. Sivuston aktiivisuus lisääntyi huomattavasti.
Opinnäytetyö tuo hyödyllistä tietoa siitä, kuinka vähin resurssein ravintola-alan yritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa mainonnan välineenä.
Opinnäytetyön rakenne koostuu ravintola-alan yrityksen esittelystä, teoriaosuudesta, tutkimusmenetelmistä sekä tutkimustuloksista. Teoreettinen viitekehys pohjautuu markkinointiviestinnän keinoihin sosiaalisessa mediassa ja erityisesti ravintola-alalla.
Teoriaosuuden lähteinä on käytetty aiemmin aiheesta tehtyjä tutkimuksia sekä kirjallisuutta sosiaalisesta mediasta ja markkinoinnista. Lähdeaineistoa täydentää ravintola-alan Facebook-sivustojen tutkiminen, tarkkailu sekä aiheeseen liittyvän julkisen keskustelun seuraaminen.
Opinnäytetyössä on erityisesti keskitytty käsittelemään Facebookia mainonnan välineenä, koska ravintolamaailmassa tavoitteena on saada uusia potentiaalisia asiakkaita ja tyytyväisiä asiakkaita, jotka levittäisivät tietoa ravintolasta ja sen erinomaisesta palvelusta ja tarjonnasta edelleen laajemmalle asiakaskunnalle.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä on käytetty palvelumuotoilun eri menetelmiä monipuolisesti. Aineisto perustuu noin vuoden aikana kerättyyn laajaan materiaaliin. Aineistoa kerättiin myös havainnoimalla ja haastattelemalla palvelualan yrityksen henkilökuntaa sekä asiakkaita.
Esimerkkiyrityksen tavoitteena oli lisätä kävijämääriä yrityksen Facebook-sivustolla ja näin ollen lisätä yrityksen tunnettuutta. Opinnäytetyön tavoite onnistui hyvin, sillä esimerkkiyrityksen Facebook-sivusto on tällä hetkellä käytössä ja aktiivinen. Sivuston aktiivisuus lisääntyi huomattavasti.
Opinnäytetyö tuo hyödyllistä tietoa siitä, kuinka vähin resurssein ravintola-alan yritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa mainonnan välineenä.