Ylipainoisen peruskouluikäisen fyysisen aktiivisuuden mittari fysioterapeutille
Grönberg, Suvi; Kuuluvainen, Mimmi; Tainiola, Essi (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Grönberg, Suvi
Kuuluvainen, Mimmi
Tainiola, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111517111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111517111
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia yhteneväiset toimintamallit ylipainoisen peruskouluikäisen fysioterapiavastaanotolle. Tavoitteena oli kehittää työvälineitä fysioterapeuteille ylipainoisen peruskouluikäisen vuorokautisen fyysisen aktiivisuuden selvittämiseen ja arviointiin teoreettisen tiedon pohjalta. Opinnäytetyön aihe syntyi Riihimäen seudun terveyskeskuksen kuntayhtymän fysioterapeuteilta nousseesta tarpeesta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui ylipainosta, fyysisestä aktiivisuudesta ja sen arvioimisesta, unesta sekä motivaatiosta. Avainkäsitteitä tarkasteltiin peruskouluikäisten, eli 7 - 16-vuotiaiden, näkökulmasta. Ylipaino, fyysinen aktiivisuus ja uni ovat vuorovaikutuksessa keskenään, ja niillä on merkittävä vaikutus peruskouluikäisten terveyteen ja hyvinvointiin. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin myös motivaatiota, koska sillä on suuri vaikutus ihmisen päivittäiseen toimintaan ja hänen tekemiinsä valintoihin.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi aktiivisuuspäiväkirja ja kyselylomake. Laaditusta aktiivisuuspäiväkirjasta ilmenee aktiviteetti, sen kesto sekä täyttäjän oma subjektiivinen arvio aktiviteetin rasittavuudesta Borgin asteikolla. Aktiivisuuspäiväkirjaa täytetään kolmen päivän ajan, kahtena arkipäivänä sekä yhtenä viikonlopun päivänä. Kyselylomake täydentää aktiivisuuspäiväkirjasta saatua tietoa. Kyselylomake sisältää yhdeksän monivalintakysymystä ja yhden avoimen kysymyksen. Lomakkeella kerätään tietoa viimeisten kolmen kuukauden ajalta peruskouluikäisen fyysisestä aktiivisuudesta, unesta, liikuntamotivaatiosta sekä mahdollisista tuki- ja liikuntaelinsairauksista. Laadittujen työvälineiden avulla saadaan konkreettista tietoa peruskouluikäisen päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta ja sen rasittavuudesta. Saadun tiedon avulla fysioterapeutti voi keskustella ja pohtia yhdessä peruskouluikäisen kanssa, kuinka lisätä fyysistä aktiivisuutta pienin askelin.
Uskomme, että opinnäytetyötä voidaan hyödyntää yleisesti fysioterapian alalla, vaikka se onkin kohdistettu työvälineeksi Riihimäen seudun terveyskeskuksen kuntayhtymän fysioterapeuteille. Jatkokehitysehdotuksena voisi arvioida tarkemmin laadittujen arviointimenetelmien toimivuutta ja käyttöön soveltuvuutta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui ylipainosta, fyysisestä aktiivisuudesta ja sen arvioimisesta, unesta sekä motivaatiosta. Avainkäsitteitä tarkasteltiin peruskouluikäisten, eli 7 - 16-vuotiaiden, näkökulmasta. Ylipaino, fyysinen aktiivisuus ja uni ovat vuorovaikutuksessa keskenään, ja niillä on merkittävä vaikutus peruskouluikäisten terveyteen ja hyvinvointiin. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin myös motivaatiota, koska sillä on suuri vaikutus ihmisen päivittäiseen toimintaan ja hänen tekemiinsä valintoihin.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi aktiivisuuspäiväkirja ja kyselylomake. Laaditusta aktiivisuuspäiväkirjasta ilmenee aktiviteetti, sen kesto sekä täyttäjän oma subjektiivinen arvio aktiviteetin rasittavuudesta Borgin asteikolla. Aktiivisuuspäiväkirjaa täytetään kolmen päivän ajan, kahtena arkipäivänä sekä yhtenä viikonlopun päivänä. Kyselylomake täydentää aktiivisuuspäiväkirjasta saatua tietoa. Kyselylomake sisältää yhdeksän monivalintakysymystä ja yhden avoimen kysymyksen. Lomakkeella kerätään tietoa viimeisten kolmen kuukauden ajalta peruskouluikäisen fyysisestä aktiivisuudesta, unesta, liikuntamotivaatiosta sekä mahdollisista tuki- ja liikuntaelinsairauksista. Laadittujen työvälineiden avulla saadaan konkreettista tietoa peruskouluikäisen päivittäisestä fyysisestä aktiivisuudesta ja sen rasittavuudesta. Saadun tiedon avulla fysioterapeutti voi keskustella ja pohtia yhdessä peruskouluikäisen kanssa, kuinka lisätä fyysistä aktiivisuutta pienin askelin.
Uskomme, että opinnäytetyötä voidaan hyödyntää yleisesti fysioterapian alalla, vaikka se onkin kohdistettu työvälineeksi Riihimäen seudun terveyskeskuksen kuntayhtymän fysioterapeuteille. Jatkokehitysehdotuksena voisi arvioida tarkemmin laadittujen arviointimenetelmien toimivuutta ja käyttöön soveltuvuutta.