Oppimateriaalia DNA:n sekvensoinnista: itseopiskelumateriaalin ja harjoitustyöohjeen tuottaminen DNA:n sekvensoinnista
Myllylä, Suvi (2013)
Myllylä, Suvi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111417087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111417087
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli laatia oppimateriaalia Oulun seudun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan koulutusohjelman molekyylibiologian syventävälle opintojaksolle. Oppimateriaali sisältää itseopiskelumateriaalia uusista DNA:n sekvensointitekniikoista sekä työohjeen sekvensointiharjoitusta varten. Taustalla oli tarve saada ajantasalla olevaa oppimateriaalia bioanalyytikko-opiskelijoiden käyttöön.
Kyseessä oli tuotekehitysprojekti, jossa tavoitteena oli tuottaa laadukasta ja tarvetta vastaavaa oppimateriaalia. Itseopiskelumateriaalin tarkoituksena oli antaa opiskelijoille yleiskäsitys DNA:n sekvensoinnin kehityksestä ja erityisesti uusista tekniikoista. Materiaaliin sisältyvän harjoitustyöohjeen avulla opiskelijat voivat valmistautua harjoitustuntiin ja suorittaa DNA:n sekvensointityön onnistuneesti.
Työn viitekehys koostuu pääosin erilaisista sekvensointitekniikoista. Jotta opiskelijoille olisi materiaalista eniten hyötyä tulevaa työelämää ajatellen, sisällön pääpaino on uusimmilla ja kehitteillä olevilla menetelmillä. Materiaalin laatukriteereihin kuului muun muassa ajantasaisuus, minkä vuoksi pyrin käyttämään työssäni vain tuoreita ja luotettavia lähteitä.
Tuotteen laadukkuutta lisättiin koekäyttämällä tuotetta bioanalyytikko-opiskelijoilla. Erityisesti materiaalin ulkoasu parani käyttäjien antamien palautteiden perusteella tehdyissä korjauksissa. Käyttäjiltä saadun positiivisen palautteen lisäksi tuotteen onnistumisesta kertoivat sille asetettujen tavoitteiden täyttyminen.
Projektin tuloksena syntyi laadukas ja tarkoitukseensa sopiva oppimateriaali. Tuotteen käytettävyyttä parantaa sen sähköinen julkaisumuoto, joka tekee siitä helposti levitettävän. Se myös lisää tuotteen käyttöikää, koska opettajalla on mahdollisuus tarvittaessa päivittää sisältöä. Materiaali tulee jatkossa olemaan käytössä molekyylibiologian syventävällä kurssilla.
Kyseessä oli tuotekehitysprojekti, jossa tavoitteena oli tuottaa laadukasta ja tarvetta vastaavaa oppimateriaalia. Itseopiskelumateriaalin tarkoituksena oli antaa opiskelijoille yleiskäsitys DNA:n sekvensoinnin kehityksestä ja erityisesti uusista tekniikoista. Materiaaliin sisältyvän harjoitustyöohjeen avulla opiskelijat voivat valmistautua harjoitustuntiin ja suorittaa DNA:n sekvensointityön onnistuneesti.
Työn viitekehys koostuu pääosin erilaisista sekvensointitekniikoista. Jotta opiskelijoille olisi materiaalista eniten hyötyä tulevaa työelämää ajatellen, sisällön pääpaino on uusimmilla ja kehitteillä olevilla menetelmillä. Materiaalin laatukriteereihin kuului muun muassa ajantasaisuus, minkä vuoksi pyrin käyttämään työssäni vain tuoreita ja luotettavia lähteitä.
Tuotteen laadukkuutta lisättiin koekäyttämällä tuotetta bioanalyytikko-opiskelijoilla. Erityisesti materiaalin ulkoasu parani käyttäjien antamien palautteiden perusteella tehdyissä korjauksissa. Käyttäjiltä saadun positiivisen palautteen lisäksi tuotteen onnistumisesta kertoivat sille asetettujen tavoitteiden täyttyminen.
Projektin tuloksena syntyi laadukas ja tarkoitukseensa sopiva oppimateriaali. Tuotteen käytettävyyttä parantaa sen sähköinen julkaisumuoto, joka tekee siitä helposti levitettävän. Se myös lisää tuotteen käyttöikää, koska opettajalla on mahdollisuus tarvittaessa päivittää sisältöä. Materiaali tulee jatkossa olemaan käytössä molekyylibiologian syventävällä kurssilla.