Nuorten motivaatio ja osallistuminen matalakynnyksiseen harjoitteluun
Hassinen, Anna-Inkeri; Nyrhinen, Jenni (2013)
Hassinen, Anna-Inkeri
Nyrhinen, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111417085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111417085
Tiivistelmä
Kouluikäisten nuorten fyysisen passivoitumisen seurauksena tuki- ja liikuntaelimistön ongelmat ovat lisääntyneet viime vuosikymmenten aikana. Yksi keino nuorten aktiivisuuden lisäämiseksi on helposti toteutettava matalakynnyksinen harjoittelumuoto, jossa fyysinen aktiviteetti suoritetaan arjen toimintaympäristössä. Passivoitumisen ehkäisemiseksi on tärkeää selvittää myös nuorten harjoittelumotivaatioon ja osallistumiseen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä espoolaisen lukion kanssa. Kouluterveyskyselyssä ilmenneet lukio-ikäisten lisääntyneet niska- ja hartiaseudun kivut loivat tarpeen aiheen tutkimiseen. Yhteistyön tuloksena tuotettiin kolme eri näkökulmista tehtyä opinnäytetyötä niskan matalakynnyksiseen lihas-voimaharjoitteluun. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa matalakynnyksisen harjoittelun toteutuksesta lukioikäisillä nuorilla sekä heidän motivaatiostaan harjoitella tutkimusjakson aikana. Tavoitteena on selvittää, miten matalakynnyksistä harjoittelua koskeva tutkimus voitaisiin toteuttaa niin, että nuoret motivoituisivat osallistumaan ja harjoittelemaan. Tutkimuksen tarkoituksen ja tavoitteen perusteella tarkentui kaksi erillistä tutkimuskysymystä, jotka kohdistuivat tutkimusympäristöön ja harjoittelumotivaatioon.
Tutkimusympäristön vaikutusta ja motivaatiota kartoitettiin ennen harjoittelujakson alkua opiskelijoille tehdyllä kirjallisella kyselyllä sekä harjoittelujakson aikana ja sen jälkeen tehdyillä haastat-teluilla. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tulosten kannalta tärkeimpään loppuhaastatteluun osal-listui kahdeksan opiskelijaa harjoitteluryhmän 25 jäsenestä.
Tutkimuksen tulokset nousivat tutkimusaineiston sisällönanalyysistä. Aineiston analyysistä nousseet pääluokat vastasivat kahteen eri tutkimuskysymykseemme. Tutkimusympäristöä koskeviksi pääluokiksi muotoutuivat kouluympäristössä helppo harjoitella, harjoittelun puitteet helppo toteuttaa ja harjoittelutilan häiriötekijät. Motivaatiota koskeviksi pääluokiksi tulivat: kokemukset harjoittelun vaikutuksista ja harjoittelujaksosta, tunne osallistumisen ja harjoitteluseuran tärkeydestä sekä harjoittelun tulokset.
Näiden tulosten perusteella kouluympäristö on matalakynnyksisen harjoittelun kannalta sopiva harjoittelupaikka, mutta harjoittelutilan tulisi olla häiriötön. Harjoittelumotivaatioon tutkimuksessa vaikuttavat eniten harjoitteluseura sekä harjoittelun vaikutus ja tulosten näkyminen.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä espoolaisen lukion kanssa. Kouluterveyskyselyssä ilmenneet lukio-ikäisten lisääntyneet niska- ja hartiaseudun kivut loivat tarpeen aiheen tutkimiseen. Yhteistyön tuloksena tuotettiin kolme eri näkökulmista tehtyä opinnäytetyötä niskan matalakynnyksiseen lihas-voimaharjoitteluun. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa matalakynnyksisen harjoittelun toteutuksesta lukioikäisillä nuorilla sekä heidän motivaatiostaan harjoitella tutkimusjakson aikana. Tavoitteena on selvittää, miten matalakynnyksistä harjoittelua koskeva tutkimus voitaisiin toteuttaa niin, että nuoret motivoituisivat osallistumaan ja harjoittelemaan. Tutkimuksen tarkoituksen ja tavoitteen perusteella tarkentui kaksi erillistä tutkimuskysymystä, jotka kohdistuivat tutkimusympäristöön ja harjoittelumotivaatioon.
Tutkimusympäristön vaikutusta ja motivaatiota kartoitettiin ennen harjoittelujakson alkua opiskelijoille tehdyllä kirjallisella kyselyllä sekä harjoittelujakson aikana ja sen jälkeen tehdyillä haastat-teluilla. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tulosten kannalta tärkeimpään loppuhaastatteluun osal-listui kahdeksan opiskelijaa harjoitteluryhmän 25 jäsenestä.
Tutkimuksen tulokset nousivat tutkimusaineiston sisällönanalyysistä. Aineiston analyysistä nousseet pääluokat vastasivat kahteen eri tutkimuskysymykseemme. Tutkimusympäristöä koskeviksi pääluokiksi muotoutuivat kouluympäristössä helppo harjoitella, harjoittelun puitteet helppo toteuttaa ja harjoittelutilan häiriötekijät. Motivaatiota koskeviksi pääluokiksi tulivat: kokemukset harjoittelun vaikutuksista ja harjoittelujaksosta, tunne osallistumisen ja harjoitteluseuran tärkeydestä sekä harjoittelun tulokset.
Näiden tulosten perusteella kouluympäristö on matalakynnyksisen harjoittelun kannalta sopiva harjoittelupaikka, mutta harjoittelutilan tulisi olla häiriötön. Harjoittelumotivaatioon tutkimuksessa vaikuttavat eniten harjoitteluseura sekä harjoittelun vaikutus ja tulosten näkyminen.