Sosionomi (AMK) lastensuojelun osaajana Etelä-Karjalassa
Nikkonen, Emmi; Haltio, Akseli (2013)
Nikkonen, Emmi
Haltio, Akseli
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316978
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin sosionomien (AMK) osaamista ja työtehtäviä lastensuojelussa Etelä-Karjalan alueella sekä sosionomien (AMK) sijoittumista sekä heidän valmiuksiaan toimia lastensuojelussa. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, kuinka sosionomien (AMK) työtehtäviä voisi tulevaisuudessa kehittää ja millaisia ovat sosionomien (AMK) tulevaisuuden näkymät. Selvityksen tarkoituksena oli lisätä sosionomien (AMK) näkyvyyttä työelämässä sekä näin auttaa sosionomeja kehittämään omaa ammatti-identiteettiään.
Selvitys toteutettiin sähköisellä Webropol-kyselyllä. Kysely lähetettiin organisaatioiden esimiehille, jotka lähettivät ne eteenpäin alaisilleen. Lisäksi kyselyitä lähetettiin myös sosionomeille (AMK) henkilökohtaisesti. Kyselyyn vastasi 30 sosionomia. Aineisto analysoitiin määrällisesti sekä laadullisesti Excel- ja Word-ohjelmien avulla. Tuloksista ilmenee, että sosionomit (AMK) sijoittuvat monipuolisesti lastensuojelun työkentälle erilaisiin organisaatioihin ja työskentely lastensuojelussa on hyvin asiakaskeskeistä. Sosionomien (AMK) työtehtävissä eniten toteutui yhteistyö viranomaisten ja omaisten kanssa, asiakkaan ja omaisten tukeminen, asiakasta kunnioittava työote, syrjäytymisen ehkäisy ja oman työn kehittäminen. Osaamisalueista tärkeimmiksi koettiin vuorovaikutustaidot, palveluprosessien tunteminen, kyky ottaa huomioon yksilön ainutkertaisuus, taito tukea lapsen ja nuoren osallisuutta sekä verkosto-osaaminen.
Tuloksista tuli myös esille, että sosionomit (AMK) kokivat koulutuksensa riittäväksi nykyisissä työtehtävissään, mutta kaipasivat lisäkoulutusta erityisosaamisen vahvistamiseksi esimerkiksi mielenterveys- ja päihdepuolella. Sosionomit (AMK) uskoivat, että heidän koulutustaan tullaan tulevaisuudessa arvostamaan enemmän, kunhan ymmärrys sosionomien (AMK) koulutuksesta ja osaamisesta kasvaa. Sosionomit (AMK) arvostivat itse omaa työtään paljon ja kokivat sosionomien (AMK) sijoittuvan lastensuojelutehtäviin tulevaisuudessa yhä enemmän ja olevan olennainen osa lastensuojelutyötä.
Selvitys toteutettiin sähköisellä Webropol-kyselyllä. Kysely lähetettiin organisaatioiden esimiehille, jotka lähettivät ne eteenpäin alaisilleen. Lisäksi kyselyitä lähetettiin myös sosionomeille (AMK) henkilökohtaisesti. Kyselyyn vastasi 30 sosionomia. Aineisto analysoitiin määrällisesti sekä laadullisesti Excel- ja Word-ohjelmien avulla. Tuloksista ilmenee, että sosionomit (AMK) sijoittuvat monipuolisesti lastensuojelun työkentälle erilaisiin organisaatioihin ja työskentely lastensuojelussa on hyvin asiakaskeskeistä. Sosionomien (AMK) työtehtävissä eniten toteutui yhteistyö viranomaisten ja omaisten kanssa, asiakkaan ja omaisten tukeminen, asiakasta kunnioittava työote, syrjäytymisen ehkäisy ja oman työn kehittäminen. Osaamisalueista tärkeimmiksi koettiin vuorovaikutustaidot, palveluprosessien tunteminen, kyky ottaa huomioon yksilön ainutkertaisuus, taito tukea lapsen ja nuoren osallisuutta sekä verkosto-osaaminen.
Tuloksista tuli myös esille, että sosionomit (AMK) kokivat koulutuksensa riittäväksi nykyisissä työtehtävissään, mutta kaipasivat lisäkoulutusta erityisosaamisen vahvistamiseksi esimerkiksi mielenterveys- ja päihdepuolella. Sosionomit (AMK) uskoivat, että heidän koulutustaan tullaan tulevaisuudessa arvostamaan enemmän, kunhan ymmärrys sosionomien (AMK) koulutuksesta ja osaamisesta kasvaa. Sosionomit (AMK) arvostivat itse omaa työtään paljon ja kokivat sosionomien (AMK) sijoittuvan lastensuojelutehtäviin tulevaisuudessa yhä enemmän ja olevan olennainen osa lastensuojelutyötä.