Puolitäysi : palvelumuotoilukonsepti kaupanalalle elintarvikehävikin vähentämiseksi
Kämäräinen, Pipsa (2013)
Kämäräinen, Pipsa
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316975
Tiivistelmä
Teollisen muotoilun opinnäytetyöni käsittelee elintarvikehävikkiä, keskittyen erityisesti kaupan alan ongelmiin. Työ on kolmivaiheinen ja koostuu elintarvikehävikkiin sekä palvelumuotoiluun perehtymisestä, elintarvikehävikin aiheuttavien ongelmien ratkaisemisesta palvelumuotoilun keinoin sekä konseptin visuaalisesta esityksestä.
Työssä tarkoituksena on purkaa elintarvikehävikkiin johtavia syitä pienempiin osiin ja tutkia näiden ongelmakohtien yhteyksiä toisiinsa. Ongelman rakenteen hahmottamisen kautta pyritään hajottamaan näitä toimintamalleja ja löytämään uusia palveluratkaisuita elintarvikehävikin vähentämiseksi.
Projektin kohteena on suomalainen anonyymi kaupanalan yritysketju. Projektin pohjana on tutkimusaineistoon perehtyminen, omakohtainen kuluttajakokemus ja kenttätyö.
Lopputuloksena syntyi moniosainen konsepti, joka hyödyntää valmiina olevia tuttuja bonusjärjestelmiä lisäämällä niihin uudenlaisia hävikkiä vähentäviä lisäpalveluita ja hyödyttävät myös palvelun tarjoajaa tiivistämällä kaupan ja kuluttajan suhdetta. Konsepti toteuttaa alussa annettuja taloudellisen sekä ekologisen edun tavoitteita.
Työssä tarkoituksena on purkaa elintarvikehävikkiin johtavia syitä pienempiin osiin ja tutkia näiden ongelmakohtien yhteyksiä toisiinsa. Ongelman rakenteen hahmottamisen kautta pyritään hajottamaan näitä toimintamalleja ja löytämään uusia palveluratkaisuita elintarvikehävikin vähentämiseksi.
Projektin kohteena on suomalainen anonyymi kaupanalan yritysketju. Projektin pohjana on tutkimusaineistoon perehtyminen, omakohtainen kuluttajakokemus ja kenttätyö.
Lopputuloksena syntyi moniosainen konsepti, joka hyödyntää valmiina olevia tuttuja bonusjärjestelmiä lisäämällä niihin uudenlaisia hävikkiä vähentäviä lisäpalveluita ja hyödyttävät myös palvelun tarjoajaa tiivistämällä kaupan ja kuluttajan suhdetta. Konsepti toteuttaa alussa annettuja taloudellisen sekä ekologisen edun tavoitteita.