OSAKOn jäsenrekisterin analysointi : Missä ovat potentiaaliset jäsenet?
Toivonen, Terttu (2013)
Toivonen, Terttu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316959
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää opiskelijajärjestö OSAKOn jäsenten jakautuminen koulutusohjelmittain, jotta voidaan tulevaisuudessa kohdentaa resursseja oikeaan paikkaan jäsenrekrytoinnin kehittämisessä. Käsittelin jäsenmääriä myös yksiköittäin ja koulutusaloittain.
Selvitin käsitteitä ryhmä, joukko, yhteisö, yhdistys, voittoa tavoittelematon eli nonprofit-organisaatio ja nonprofit-organisaation markkinointi. Lisäksi selvitin kanavat, joita OSAKO käyttää toiminnastaan tiedottamisessa opiskelijoille. Sivusin myös viestinnän tärkeyttä jäsenhankinnassa.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jossa lähdeaineistona olivat OSAKOn jäsenrekisterin tiedot ja Oulun seudun ammattikorkeakoululta saadut koontitilastot. Näistä poimin tiedot koulutusohjelmittain, jotta pystyin vertailemaan jäsenmääriä opiskelijamääriin ja sitä kautta saamaan toimeksiantajalle tietoa, johon he voivat kohdentaa markkinointiaan jatkossa.
Tutkimuksessa selvisi, että suurimmassa osassa koulutusohjelmia jäsenyysprosentti on yli 50, joten tämän perusteella ei ole yhtä koulutusohjelmaa, johon tulisi kiinnittää enemmän huomiota kuin toiseen. Tutkimuksen mukaan Oulaisten yksikössä markkinointia ja tiedottamista tulisi tehostaa, jotta jäsenyysprosentti saataisiin Oulun tasolle. Uusien opiskelijoiden lisäksi tulisi kiinnittää enemmän huomiota jatkaviin opiskelijoihin sekä aikuisopiskelijoihin.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää opiskelijajärjestö OSAKOn jäsenten jakautuminen koulutusohjelmittain, jotta voidaan tulevaisuudessa kohdentaa resursseja oikeaan paikkaan jäsenrekrytoinnin kehittämisessä. Käsittelin jäsenmääriä myös yksiköittäin ja koulutusaloittain.
Selvitin käsitteitä ryhmä, joukko, yhteisö, yhdistys, voittoa tavoittelematon eli nonprofit-organisaatio ja nonprofit-organisaation markkinointi. Lisäksi selvitin kanavat, joita OSAKO käyttää toiminnastaan tiedottamisessa opiskelijoille. Sivusin myös viestinnän tärkeyttä jäsenhankinnassa.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jossa lähdeaineistona olivat OSAKOn jäsenrekisterin tiedot ja Oulun seudun ammattikorkeakoululta saadut koontitilastot. Näistä poimin tiedot koulutusohjelmittain, jotta pystyin vertailemaan jäsenmääriä opiskelijamääriin ja sitä kautta saamaan toimeksiantajalle tietoa, johon he voivat kohdentaa markkinointiaan jatkossa.
Tutkimuksessa selvisi, että suurimmassa osassa koulutusohjelmia jäsenyysprosentti on yli 50, joten tämän perusteella ei ole yhtä koulutusohjelmaa, johon tulisi kiinnittää enemmän huomiota kuin toiseen. Tutkimuksen mukaan Oulaisten yksikössä markkinointia ja tiedottamista tulisi tehostaa, jotta jäsenyysprosentti saataisiin Oulun tasolle. Uusien opiskelijoiden lisäksi tulisi kiinnittää enemmän huomiota jatkaviin opiskelijoihin sekä aikuisopiskelijoihin.