Projekti ja sen hallinta : case Projektiopas. Projektin hallinnan 10+ askelta.
Yli-Ikkelä, Pirjo (2013)
Yli-Ikkelä, Pirjo
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111316937
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toiminnallisena päätavoitteena oli laatia käytännön projektinhallinnan opas, eräänlainen projektinhallinnan käsikirja, projektitöitä tekevien ammattikorkeakouluopiskelijoiden, sekä nuorten että aikuisopiskelijoiden, käyttöön. Tämän lisäksi tavoitteena oli vastata projektityöhön ja projektinhallintaan liittyviin peruskysymyksiin, kuten miksi projekteja yleensä perustetaan ja mihin niitä tarvitaan, mitä hyötyä projektimuotoisesta työskentelystä on tai miksi projekteja on tarpeen hallita jollain menetelmällä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään projektien ja projektinhallinnan teoriaa, kuten projektiorganisaation ja aikataulujen merkitystä sekä asiakkuutta ja kustannuksia. On tärkeää ymmärtää, minkälainen organisaatio juuri omalle projektille on paras mahdollinen, sekä myös aikataulujen ja kustannusten vaikutus on merkittävä projektin menestymiselle. Hyvä ja riittävä dokumentointi sekä järkevät roolit ja vastuut ovat onnistuneen projektin kulmakiviä. Teoriaosuuden viimeisessä kappaleessa esitellään ehkä tylsimpiä, mutta erittäin tärkeitä projektin hallintaan ja sen koko elinkaareen liittyviä toimia: riskianalyysia, ohjausryhmää ja oppimisen prosessointia. Nämä kolme asiaa koetaan usein hieman vaivalloisiksi tai jopa turhiksi rasitteiksi projektissa, mutta kokemusten karttuessa mm. oppimisen prosessointia, lessons learned, opitaan käyttämään tehokkaasti hyväksi uusia projekteja tehtäessä.
Tutkimusmetodi työssä on kvalitatiivinen pyrkimyksenä antaa kokonaisvaltainen ja selkeä ymmärrys projektityöskentelyn eri vaiheista ja niiden vaikutuksesta toinen toisiinsa. Työn tutkimusosuudessa esitellään Gantt-projektinhallintamenetelmä yhtenä varsin käyttökelpoisena ja melko yksinkertaisena apuvälineenä hallita projektia ja tuottaa projektissa tarvittava dokumentaatio.
Tutkimuksen mukaan projektiosaamista on hyvä harjoitella kouluympäristössä työelämän tarpeita varten, ja projektinhallinnan opas, Projektiopas, nähtiin hyväksi lähteeksi löytää tietoa ja käytännön neuvoja oman projektin työstämiseen. Yksinkertaisissa ja helpoissa töissä projektinhallinnan byrokratia nähtiin jossain määrin turhana, mutta mitä laajempia kokonaisuuksia projekti pitää sisällään, sitä tärkeämmäksi osaaminen projektinhallinnan kaikilla osa-alueilla nähtiin.
Työn teoriaosuudessa käsitellään projektien ja projektinhallinnan teoriaa, kuten projektiorganisaation ja aikataulujen merkitystä sekä asiakkuutta ja kustannuksia. On tärkeää ymmärtää, minkälainen organisaatio juuri omalle projektille on paras mahdollinen, sekä myös aikataulujen ja kustannusten vaikutus on merkittävä projektin menestymiselle. Hyvä ja riittävä dokumentointi sekä järkevät roolit ja vastuut ovat onnistuneen projektin kulmakiviä. Teoriaosuuden viimeisessä kappaleessa esitellään ehkä tylsimpiä, mutta erittäin tärkeitä projektin hallintaan ja sen koko elinkaareen liittyviä toimia: riskianalyysia, ohjausryhmää ja oppimisen prosessointia. Nämä kolme asiaa koetaan usein hieman vaivalloisiksi tai jopa turhiksi rasitteiksi projektissa, mutta kokemusten karttuessa mm. oppimisen prosessointia, lessons learned, opitaan käyttämään tehokkaasti hyväksi uusia projekteja tehtäessä.
Tutkimusmetodi työssä on kvalitatiivinen pyrkimyksenä antaa kokonaisvaltainen ja selkeä ymmärrys projektityöskentelyn eri vaiheista ja niiden vaikutuksesta toinen toisiinsa. Työn tutkimusosuudessa esitellään Gantt-projektinhallintamenetelmä yhtenä varsin käyttökelpoisena ja melko yksinkertaisena apuvälineenä hallita projektia ja tuottaa projektissa tarvittava dokumentaatio.
Tutkimuksen mukaan projektiosaamista on hyvä harjoitella kouluympäristössä työelämän tarpeita varten, ja projektinhallinnan opas, Projektiopas, nähtiin hyväksi lähteeksi löytää tietoa ja käytännön neuvoja oman projektin työstämiseen. Yksinkertaisissa ja helpoissa töissä projektinhallinnan byrokratia nähtiin jossain määrin turhana, mutta mitä laajempia kokonaisuuksia projekti pitää sisällään, sitä tärkeämmäksi osaaminen projektinhallinnan kaikilla osa-alueilla nähtiin.