Självkänsla, samarbete och sociala färdigheter i skolan : Att sammanställa, genomföra och utvärdera ett program för att stärka elevers självkänsla, samarbete och sociala färdigheter i årskurs 5
Söderlund, Eva (2013)
Söderlund, Eva
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216885
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att utveckla Barnavårdsföreningen i Finland r.f.:s verksamhet. Barnavårdsföreningen är Finlands äldsta barnskyddsorganisation. Jag har utvecklat verksamheten genom att sammanställa och genomföra ett program för att stärka elevers självkänsla, samarbete och sociala färdigheter i skolan och utvärderat programmet med hjälp av kvalitativa gruppintervjuer. Målet med det program jag sammanställt är att eleverna ska få en ökad förståelse för självkänsla, samarbete och sociala färdigheter. Jag har genomfört det program jag sammanställt i Seminarieskolan i Ekenäs, Raseborg med elever i åk 5. Klassen bestod av 17 elever.
I examensarbetet behandlar jag litteratur jag läst om självkänsla, samarbete och sociala färdigheter samt hur man i skolmiljö kan arbeta med att stärka dessa.
Jag beskriver också hur jag byggt upp och utfört programmet. Jag utvärderar programmet via gruppintervjuer och tolkar dess resultat.
Frågeställningen jag ville ha svar på i mitt examensarbete är följande: Hurdan förändring har skett bland eleverna i klassen under programmets gång? Det resultat jag kommit fram till visar att eleverna fått en ökad förståelse för de teman vi behandlat samt att de insett betydelsen av att öva på dessa. Eleverna blev också motiverade till att fortsätta arbeta för att få en ökad självkänsla, bättre sociala färdigheter samt ett bättre samarbete i klassen. The purpose of this thesis is to develop Barnavårdsföreningen i Finland r.f.s' activities. Barnavårdsföreningen is the oldest child welfare organization. I have developed the organizations work by compiling and implementing a program to increase pupils' self-esteem, cooperation and social skills in school. I have evaluated the program with qualitative group interviews. The aim of the program is for the pupils to get a better understanding of self-esteem, cooperation and social skills. I have implemented the program in Seminarieskolan in Ekenäs, Raseborg, with 17 pupils in the fifth grade.
The literature that I have read about self-esteem, cooperation and social skills is presented in this thesis. It also presents how you can work to strengthen these in school. I also describe how I compiled the program and implemented it. I evaluated the program with group interviews and construed the results.
My research question reads: What kind of change has taken place among the pupils in the class during the program? The results show that the pupils, after the program, have got a better understanding of the themes we discussed and that they understand the importance of practicing them. After the program the pupils felt motivated to continue doing exercises to improve self-esteem, social skills and better cooperation in the classroom.
I examensarbetet behandlar jag litteratur jag läst om självkänsla, samarbete och sociala färdigheter samt hur man i skolmiljö kan arbeta med att stärka dessa.
Jag beskriver också hur jag byggt upp och utfört programmet. Jag utvärderar programmet via gruppintervjuer och tolkar dess resultat.
Frågeställningen jag ville ha svar på i mitt examensarbete är följande: Hurdan förändring har skett bland eleverna i klassen under programmets gång? Det resultat jag kommit fram till visar att eleverna fått en ökad förståelse för de teman vi behandlat samt att de insett betydelsen av att öva på dessa. Eleverna blev också motiverade till att fortsätta arbeta för att få en ökad självkänsla, bättre sociala färdigheter samt ett bättre samarbete i klassen.
The literature that I have read about self-esteem, cooperation and social skills is presented in this thesis. It also presents how you can work to strengthen these in school. I also describe how I compiled the program and implemented it. I evaluated the program with group interviews and construed the results.
My research question reads: What kind of change has taken place among the pupils in the class during the program? The results show that the pupils, after the program, have got a better understanding of the themes we discussed and that they understand the importance of practicing them. After the program the pupils felt motivated to continue doing exercises to improve self-esteem, social skills and better cooperation in the classroom.