KAUSITTAINEN KANNATTAVUUSVAIHTELU PAIKALLIS JA LÄHILIIKENTEESSÄ
Laurell, Ville (2013)
Laurell, Ville
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216883
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kausittaisen matkustajamäärävaihtelun vaikutusta paikallis- ja lähiliikenteen kannattavuuteen. Työn toimeksiantaja oli Valkeakosken Liikenne Oy, joka on Etelä-Pirkanmaalla liikennöivä, noin 30 henkilöä työllistävä, linja-autoalan yritys. Toimeksiantaja on havainnut, että vaihtelu liikennöintikausittaisissa matkustajamäärissä vaikuttaa toiminnan kannattavuuteen etenkin Valkeakosken alueen vuoroissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millainen tiettyjen vuorojen kausittainen kannattavuus oli ja miten se on vaihdellut koulujen lukuvuosina 2009 – 2013.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu kustannuslaskennan ja linja-autoalan kirjallisuudesta. Teoriapohjaa tuki toimeksiantajalta saatu tieto ja ohjaus sekä omakohtainen työkokemus alalta. Teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen laadittiin kannattavuuslaskentamalli. Mallin avulla tutkituille vuoroille laskettiin kausittaista kannattavuutta kuvaavat prosentit. Laskentaa varten tarvitut menot ja tulot saatiin toimeksiantajan tilinpäätöksestä sekä rahastustietojärjestelmästä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että tutkitut vuorot olivat pääsääntöisesti tappiollisia syys- ja kevätkausilla. Tulosten pohjalta tehtiin malli, jolla tutkittujen vuorojen kannattavuutta voitaisiin parantaa. Toimeksiantaja voi hyödyntää työstä saatuja tuloksia jatkossa vuorotarjontansa suunnittelussa. Lisäksi tulevaisuudessa voidaan tarkastella kausittaisen vaihtelun kehitystä hyödyntämällä työssä käytettyä laskentamallia.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu kustannuslaskennan ja linja-autoalan kirjallisuudesta. Teoriapohjaa tuki toimeksiantajalta saatu tieto ja ohjaus sekä omakohtainen työkokemus alalta. Teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen laadittiin kannattavuuslaskentamalli. Mallin avulla tutkituille vuoroille laskettiin kausittaista kannattavuutta kuvaavat prosentit. Laskentaa varten tarvitut menot ja tulot saatiin toimeksiantajan tilinpäätöksestä sekä rahastustietojärjestelmästä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että tutkitut vuorot olivat pääsääntöisesti tappiollisia syys- ja kevätkausilla. Tulosten pohjalta tehtiin malli, jolla tutkittujen vuorojen kannattavuutta voitaisiin parantaa. Toimeksiantaja voi hyödyntää työstä saatuja tuloksia jatkossa vuorotarjontansa suunnittelussa. Lisäksi tulevaisuudessa voidaan tarkastella kausittaisen vaihtelun kehitystä hyödyntämällä työssä käytettyä laskentamallia.