Opetusvideo aikuisten vakuuminäytteenotosta
Laismaa, Mia (2013)
Laismaa, Mia
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111116814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111116814
Tiivistelmä
Kliininen laboratoritutkimusprosessi voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen, preanalytiikkaan, analytiikkaan ja postanalytiikkaan. Nämä vaiheet sisältävät vielä monta pientä osa-aluetta, joista tärkeimpänä tässä työssä nousee esille preanalytiikkaan kuuluva näytteenotto. Näytteenotto voidaan jakaa vielä useaan pieneen osaseen, jotka edistävät potilaan turvallisuutta sekä näytteen luotettavuutta.
Näytteenottaja kiinnittää huomiota aseptiikkaan. Aseptisella työskentelyllä suojellaan sekä potilasta että näytteenottajaa. Potilaan identifiointi on tärkein osa ennen näytteenottoa. Tärkeää on tunnistaa potilas oikein ja luotettavasti. Näytteenottajan ammattitaitoon kuuluu oikeiden näytteenottovälineiden valinta sekä oikeiden näyteputkien valinta. Itse näytteenotto suoritetaan laadukkaasti kansainvälisiä standardeja noudattaen.
Ihmiset oppivat uutta havainnoimalla. Tämä tapahtuu mallien avulla. Malli voi olla joko animaatio tai opetusvideo ja sen voi antaa opettaja tai kokenut ammattilainen. Videomateriaalia voidaan käyttää opetuksen tukena, mutta tällöin opiskelijalta vaaditaan erityistä tarkkuutta. Lisäksi opetusvideon tukena tulee olla teoriamateriaali, josta voidaan tarkistaa mahdollisia videon epäselvyyksiä.
Näytteenottaja kiinnittää huomiota aseptiikkaan. Aseptisella työskentelyllä suojellaan sekä potilasta että näytteenottajaa. Potilaan identifiointi on tärkein osa ennen näytteenottoa. Tärkeää on tunnistaa potilas oikein ja luotettavasti. Näytteenottajan ammattitaitoon kuuluu oikeiden näytteenottovälineiden valinta sekä oikeiden näyteputkien valinta. Itse näytteenotto suoritetaan laadukkaasti kansainvälisiä standardeja noudattaen.
Ihmiset oppivat uutta havainnoimalla. Tämä tapahtuu mallien avulla. Malli voi olla joko animaatio tai opetusvideo ja sen voi antaa opettaja tai kokenut ammattilainen. Videomateriaalia voidaan käyttää opetuksen tukena, mutta tällöin opiskelijalta vaaditaan erityistä tarkkuutta. Lisäksi opetusvideon tukena tulee olla teoriamateriaali, josta voidaan tarkistaa mahdollisia videon epäselvyyksiä.