Neljä markkinointi-ideaa Satakunta.fi-maakuntaportaalille
Keskitalo, Essi (2013)
Keskitalo, Essi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111116804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111116804
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää neljä erilaista markkinointi-ideaa Satakunta.fi-maakuntaportaalille. Sivusto uudistettiin sisällöltään sekä ulkoasultaan toukokuussa 2013, minkä jälkeen sen mainostamiseen on panostettu aikaisempaa enemmän. Työn tilaajana on Satakuntaa markkinoiva Satakuntaliitto.
Työn markkinointi-ideat keskittyvät Internetiin ja niissä syvennytään lähinnä matkailun, vapaa-ajan ja asumisen aspekteihin. Kohderyhminä ovat ympäri Suomen asuvat lapsiperheet ja vanhempi väestö, jolla on enemmän aikaa ja rahaa matkustella. Ideoissani olen pyrkinyt pysymään budjettitietoisena sekä kehittämään jotain uutta Satakunta.fi:n aikaisempien markkinointikeinojen tilalle.
Neljä käsittelemääni aihealuetta ovat Facebook, blogit, maskotit ja Satakunta-kortti.
Markkinointi-ideoista tuon esille eri puolia ja näkökulmia, joita tarkastelemalla Satakuntaliitto voi muodostaa oman näköisensä markkinointisuunnitelman Satakunta.fi-maakuntaportaalille.
Markkinoinnin tavoitteena on saada kuluttaja vierailemaan Satakunta.fi-sivustolla ja tätä kautta oppia tuntemaan maakuntaa paremmin. Taustalla on myös ajatus itse maakunnan mainostamisesta, sen tunnettavuuden lisäämisestä sekä imagon parantamisesta. Markkinoinnilla halutaan luoda mielikuva siitä, että Satakunta on hyvä paikka asua, matkustella ja luoda omia elämyksiä.
Opinnäytetyötä varten suoritin laadullisen tutkimuksen, jossa haastateltiin 10 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä ympäri Suomen. Kyselyn tarkoituksena oli antaa osviittaa siitä, millaisia markkinointi-ideoita työhön kannattaisi listata. Ideoinnissa olen käyttänyt hyväksi myös alan kirjallisuutta ja Internet-sivuja.
Työn markkinointi-ideat keskittyvät Internetiin ja niissä syvennytään lähinnä matkailun, vapaa-ajan ja asumisen aspekteihin. Kohderyhminä ovat ympäri Suomen asuvat lapsiperheet ja vanhempi väestö, jolla on enemmän aikaa ja rahaa matkustella. Ideoissani olen pyrkinyt pysymään budjettitietoisena sekä kehittämään jotain uutta Satakunta.fi:n aikaisempien markkinointikeinojen tilalle.
Neljä käsittelemääni aihealuetta ovat Facebook, blogit, maskotit ja Satakunta-kortti.
Markkinointi-ideoista tuon esille eri puolia ja näkökulmia, joita tarkastelemalla Satakuntaliitto voi muodostaa oman näköisensä markkinointisuunnitelman Satakunta.fi-maakuntaportaalille.
Markkinoinnin tavoitteena on saada kuluttaja vierailemaan Satakunta.fi-sivustolla ja tätä kautta oppia tuntemaan maakuntaa paremmin. Taustalla on myös ajatus itse maakunnan mainostamisesta, sen tunnettavuuden lisäämisestä sekä imagon parantamisesta. Markkinoinnilla halutaan luoda mielikuva siitä, että Satakunta on hyvä paikka asua, matkustella ja luoda omia elämyksiä.
Opinnäytetyötä varten suoritin laadullisen tutkimuksen, jossa haastateltiin 10 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä ympäri Suomen. Kyselyn tarkoituksena oli antaa osviittaa siitä, millaisia markkinointi-ideoita työhön kannattaisi listata. Ideoinnissa olen käyttänyt hyväksi myös alan kirjallisuutta ja Internet-sivuja.