Matkailun strateginen kehittäminen : Tuusulanjärven alueen matkailustrategia 2014 - 2020
Lähdeviiki, Teija (2013)
Lähdeviiki, Teija
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110816763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110816763
Tiivistelmä
Matkailualalle ovat tyypillisiä nopeat ja suuret vaihtelut vuodenaikojen ja taloudellisten suhdanteiden mukaan. Kannattava liiketoiminta vaatii tulevaisuuden ennakointia ja strategioiden laatimista. Monet matkailualan yritykset suunnittelevat toimintaansa usein hyvin lyhyellä tähtäimellä. Lisäksi moni matkailuyritys tekee kaiken itse markkinoinnista tuotekehitykseen ja kaikkea siltä väliltä.
Verkostoitumalla ja tekemällä alueellista yhteistyötä, muun muassa aluestrategioita, voidaan saavuttaa monia etuja ja taloudellista hyötyä.
Tuusulanjärven matkailualue muodostuu Tuusulanjärveä ympäröivien kuntien, Järvenpään ja Tuusulan alueesta. Alueella toimivaan Tuusulanjärven Matkailu ry:n kuuluu noin neljäkymmentä matkailualan toimijaa. Tämän Tuusulanjärven Matkailu ry:n toimeksiantaman kehittämistehtävän tavoitteena oli aikaansaada innostava ja toteutettavissa oleva visio alueen matkailulle ja yhteistyölle. Yhteistyössä
matkailutoimijoiden kanssa laadittiin alueelle matkailustrategia.
Kehittämismenetelmänä oli aivoriihi. Kolmeen aivoriiheen osallistui seitsemän jäsentä matkailun eri toimialoilta. Tausta-aineiston hankkimiseksi laadittiin kysely, johon vastasi 14 Tuusulanjärven Matkailu ry:n jäsentä. Lisäksi tehtiin 63 teemahaastattelua paikkakuntalaisille
Järvenpää-päivänä toukokuussa 2013.
Strategiatyössä huomioitiin valtakunnallisen matkailustrategian ohella matkailun tulevaisuuden trendit sekä tarkasteltiin alueen matkailun nykytilannetta. Lisäksi hyödynnettiin käynnissä olevasta TouNet-matkailuhankkeesta saatuja tietoja.
Teoriaosuudessa käsitellään strategista kehittämistä yleisesti ja matkailualalla, strategian käsitteitä sekä strategiaprosessin eri vaiheita. Lopputuloksena on alueen matkailustrategia, jota Tuusulanjärven Matkailu ry. ryhtyy toteuttamaan vuoden 2014 alusta lähtien. Uskon yhdistyksen toiminnan selkiytyvän ja yhteistyön tiivistyvän entisestään uuden strategian myötä. Strategian tavoitteet ovat osittain melko haastavat, joten on mielenkiintoista nähdä tulevaisuudessa kuinka ne toteutuvat.
Verkostoitumalla ja tekemällä alueellista yhteistyötä, muun muassa aluestrategioita, voidaan saavuttaa monia etuja ja taloudellista hyötyä.
Tuusulanjärven matkailualue muodostuu Tuusulanjärveä ympäröivien kuntien, Järvenpään ja Tuusulan alueesta. Alueella toimivaan Tuusulanjärven Matkailu ry:n kuuluu noin neljäkymmentä matkailualan toimijaa. Tämän Tuusulanjärven Matkailu ry:n toimeksiantaman kehittämistehtävän tavoitteena oli aikaansaada innostava ja toteutettavissa oleva visio alueen matkailulle ja yhteistyölle. Yhteistyössä
matkailutoimijoiden kanssa laadittiin alueelle matkailustrategia.
Kehittämismenetelmänä oli aivoriihi. Kolmeen aivoriiheen osallistui seitsemän jäsentä matkailun eri toimialoilta. Tausta-aineiston hankkimiseksi laadittiin kysely, johon vastasi 14 Tuusulanjärven Matkailu ry:n jäsentä. Lisäksi tehtiin 63 teemahaastattelua paikkakuntalaisille
Järvenpää-päivänä toukokuussa 2013.
Strategiatyössä huomioitiin valtakunnallisen matkailustrategian ohella matkailun tulevaisuuden trendit sekä tarkasteltiin alueen matkailun nykytilannetta. Lisäksi hyödynnettiin käynnissä olevasta TouNet-matkailuhankkeesta saatuja tietoja.
Teoriaosuudessa käsitellään strategista kehittämistä yleisesti ja matkailualalla, strategian käsitteitä sekä strategiaprosessin eri vaiheita. Lopputuloksena on alueen matkailustrategia, jota Tuusulanjärven Matkailu ry. ryhtyy toteuttamaan vuoden 2014 alusta lähtien. Uskon yhdistyksen toiminnan selkiytyvän ja yhteistyön tiivistyvän entisestään uuden strategian myötä. Strategian tavoitteet ovat osittain melko haastavat, joten on mielenkiintoista nähdä tulevaisuudessa kuinka ne toteutuvat.