Pegasos-tietojärjestelmän kouluterveydenhuollon lomakkeiden käytettävyys ja kehittämiskohteet
Laakso, Merja (2013)
Laakso, Merja
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110816758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110816758
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Pegasos-tietojärjestelmän kouluterveydenhuollon lomakkeiden eli koulukortin käytettävyyttä ja kehittämiskohteita, jotta se palvelisi käyttäjiään paremmin. Kaksiosainen opinnäytetyö toteutettiin tekemällä teemahaastattelu kahdeksalle turkulaisen yläkoulun kouluterveydenhoitajalle. Toisessa osassa tutkimustulokset tuotiin kouluterveydenhoitajien tietoon. Opinnäytetyö on osa TKI-projektin hanketta ”Terveesti tulevaisuuteen”, jonka tavoitteena on kehittää uusia menetelmiä ja palvelutuotteita terveyden tukemiseen.
Kirjallisuuskatsauksen mukaan olisi hyödyllistä, että kirjattavat tiedot kuvailisivat kattavasti koululaisen henkistä ja fyysistä hyvinvointia. Kirjaamisen haasteina on sekä eettisiä kysymyksiä että käytännön syitä. Jotta potilastietojärjestelmän tietoja voitaisiin hyödyntää, on kirjattavien tietojen oltava oleellisia potilaan hoidon kannalta. Lisäksi kirjaamista säätelee laaja lainsäädäntö.
Tulosten mukaan koulukortin käyttö on poistanut paljon epävirallisia listoja ja muistilappuja. Kaikkia kouluterveydenhuollossa käytettäviä toimintoja koulukortilta ei löydy. Esimerkiksi kasvukäyrät ja mittaukset puuttuvat. Koulukortin hyödynnettävyydessä esiintyi parannettavaa. Psykiatrian poliklinikka ja nuorten poliklinikka hyötyisivät tiedoista. Tutkimustulosten mukaan koulukortille kirjaamisen ei koettu vievän kohtuuttoman paljon aikaa. Päällekkäistä kirjaamista tapahtui TH2 lehdelle kirjattavien asioiden kanssa. Koulukortti koettiin myös ylimääräisiä klikkauksia aiheuttavaksi. Tästä syystä koululaisen terveyttä kuvaavia lisälehtiä tai valikkoja ei juurikaan toivottu, vaikka niiden sisällöt koettiinkin tärkeiksi. Koulukorttiin tulisikin kirjata vain lyhyesti olennaiset asiat ja sen etu ajankäyttöä ajatellen on sen tiiviydessä. Yhdellä silmäyksellä näkee tietoja paljon, jos tiedot on kirjattu tarpeeksi tiiviisti. Henkiseen hyvinvointiin liittyvien asioiden määrän koettiin kasvaneen ja näin myös niiden kirjaamiseen käytetyn ajan kerrottiin olevan lisääntymässä. Pegasos-tietojärjestelmän käyttöön liittyvän tuen saatavuuteen oltiin erittäin tyytyväisiä. Suurin osa oli koulutusten määrään tyytyväinen. Osa taas koki, että ei ole koskaan saanut perehdytystä kirjaamiseen tai koulukorttiin liittyen. Myös se miten kirjataan, aiheutti kysymyksiä ja koulutustarpeita.
Tulosten perusteella esitettiin kehittämisehdotuksia lomakkeiden rakenteeseen liittyen. Lomakkeiden rakenteeseen liittyvät kehittämisehdotukset on esitetty osana tuloksia.
Kirjallisuuskatsauksen mukaan olisi hyödyllistä, että kirjattavat tiedot kuvailisivat kattavasti koululaisen henkistä ja fyysistä hyvinvointia. Kirjaamisen haasteina on sekä eettisiä kysymyksiä että käytännön syitä. Jotta potilastietojärjestelmän tietoja voitaisiin hyödyntää, on kirjattavien tietojen oltava oleellisia potilaan hoidon kannalta. Lisäksi kirjaamista säätelee laaja lainsäädäntö.
Tulosten mukaan koulukortin käyttö on poistanut paljon epävirallisia listoja ja muistilappuja. Kaikkia kouluterveydenhuollossa käytettäviä toimintoja koulukortilta ei löydy. Esimerkiksi kasvukäyrät ja mittaukset puuttuvat. Koulukortin hyödynnettävyydessä esiintyi parannettavaa. Psykiatrian poliklinikka ja nuorten poliklinikka hyötyisivät tiedoista. Tutkimustulosten mukaan koulukortille kirjaamisen ei koettu vievän kohtuuttoman paljon aikaa. Päällekkäistä kirjaamista tapahtui TH2 lehdelle kirjattavien asioiden kanssa. Koulukortti koettiin myös ylimääräisiä klikkauksia aiheuttavaksi. Tästä syystä koululaisen terveyttä kuvaavia lisälehtiä tai valikkoja ei juurikaan toivottu, vaikka niiden sisällöt koettiinkin tärkeiksi. Koulukorttiin tulisikin kirjata vain lyhyesti olennaiset asiat ja sen etu ajankäyttöä ajatellen on sen tiiviydessä. Yhdellä silmäyksellä näkee tietoja paljon, jos tiedot on kirjattu tarpeeksi tiiviisti. Henkiseen hyvinvointiin liittyvien asioiden määrän koettiin kasvaneen ja näin myös niiden kirjaamiseen käytetyn ajan kerrottiin olevan lisääntymässä. Pegasos-tietojärjestelmän käyttöön liittyvän tuen saatavuuteen oltiin erittäin tyytyväisiä. Suurin osa oli koulutusten määrään tyytyväinen. Osa taas koki, että ei ole koskaan saanut perehdytystä kirjaamiseen tai koulukorttiin liittyen. Myös se miten kirjataan, aiheutti kysymyksiä ja koulutustarpeita.
Tulosten perusteella esitettiin kehittämisehdotuksia lomakkeiden rakenteeseen liittyen. Lomakkeiden rakenteeseen liittyvät kehittämisehdotukset on esitetty osana tuloksia.