Pietarilaismatkailijoiden käyttämät on-line kanavat pääkaupunkiseudulle matkustaessa
Rasskazova, Maria; Kukkonen, Johanna (2013)
Rasskazova, Maria
Kukkonen, Johanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110716716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110716716
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää pietarilaisten käyttämiä on-line kanavia tiedonhaussa sekä matkaa varatessa heidän matkustaessaan Helsinkiin. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa, mitä verkkopalveluita pietarilaiset matkailijat käyttävät etsiessään tietoa Helsingistä, heidän matkustustottumuksiaan sekä mielikuviaan Helsingistä matkakohteena. Työn tarkoituksena on löytää oikeat markkinointikanavat, mitkä saavuttavat mahdollisimman monen pietarilaisen matkailijan. Työn toimeksiantaja on Helsingin matkailusäätiö.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään venäläisiä matkailijoina Suomessa ja Helsingissä sekä perehdytään venäläiseen kulttuuriin ja tapoihin. Tutkimuksen teoria käsittelee myös venäläismatkailijoiden asiakas- ja ostoskäyttäytymistä sekä venäjän kielen merkitystä asiakaspalvelualalla. Työn myöhemmässä vaiheessa kerrotaan matkailutuotteen sähköisestä markkinoinnista muun muassa sosiaalisen median, hakukoneiden sekä blogien avulla.
Tutkimus suoritettiin Pietarissa 16.5–20.5.2013 välisenä aikana haastattelemalla pietarilaisia muun muassa rautatieasemalla sekä satamassa. Vastauksia saattiin yhteensä 66 kappaletta. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja apuvälineenä käytettiin venäjänkielistä kyselylomaketta.
Tutkimustulokset osoittavat, että pietarilaisten matkustusmuoto on suurimmaksi osaksi omatoimimatka ja heidän matkustaessaan Helsinkiin yleisimpiä kulkuvälineitä ovat auto sekä linja-auto. Pietarilaiset matkustavat Helsinkiin ostosten sekä nähtävyyksien ja kulttuurin perässä ja yöpyvät suurimmaksi osaksi hotelleissa. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että pietarilaiset käyttävät on-line kanavia varatessaan majoituksia sekä etsiessään tietoa matkakohteista. Hyvin moni pietarilainen etsii tietoa Suomesta tunnettujen hakukoneiden avulla, kuten Yandex. Tutkimustulokset kertovat myös, että vain murto-osa pietarilaisista on käynyt Helsingissä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään venäläisiä matkailijoina Suomessa ja Helsingissä sekä perehdytään venäläiseen kulttuuriin ja tapoihin. Tutkimuksen teoria käsittelee myös venäläismatkailijoiden asiakas- ja ostoskäyttäytymistä sekä venäjän kielen merkitystä asiakaspalvelualalla. Työn myöhemmässä vaiheessa kerrotaan matkailutuotteen sähköisestä markkinoinnista muun muassa sosiaalisen median, hakukoneiden sekä blogien avulla.
Tutkimus suoritettiin Pietarissa 16.5–20.5.2013 välisenä aikana haastattelemalla pietarilaisia muun muassa rautatieasemalla sekä satamassa. Vastauksia saattiin yhteensä 66 kappaletta. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja apuvälineenä käytettiin venäjänkielistä kyselylomaketta.
Tutkimustulokset osoittavat, että pietarilaisten matkustusmuoto on suurimmaksi osaksi omatoimimatka ja heidän matkustaessaan Helsinkiin yleisimpiä kulkuvälineitä ovat auto sekä linja-auto. Pietarilaiset matkustavat Helsinkiin ostosten sekä nähtävyyksien ja kulttuurin perässä ja yöpyvät suurimmaksi osaksi hotelleissa. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että pietarilaiset käyttävät on-line kanavia varatessaan majoituksia sekä etsiessään tietoa matkakohteista. Hyvin moni pietarilainen etsii tietoa Suomesta tunnettujen hakukoneiden avulla, kuten Yandex. Tutkimustulokset kertovat myös, että vain murto-osa pietarilaisista on käynyt Helsingissä.