Opetusklinikkaharjoittelu optometristiopiskelijan osaamisen kehittymisen tukena Metropolia Ammattikorkeakoulussa
Hautanen, Heini (2013)
Hautanen, Heini
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110616687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110616687
Tiivistelmä
Optometristin toimenkuva Suomessa on muuttumassa eurooppalaisittain kliinistä osaamista painottavaksi. Metropolia Ammattikorkeakoulun optometrian koulutusohjelmassa on vuodesta 2011 ollut käytössä uusi osaamisperusteinen opetussuunnitelma, joka perustuu European Council of Optometry and Optics:n (ECOO) osaamistavoitteisiin. Optikkomyymälä Positia on optometrian koulutusohjelman opetusklinikka, jossa optometrian opiskelijat harjoittelevat työelämässä tarvittavia taitoja. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa tietoa Metropolian optometrian opetusklinikkatoiminnan kehittämiseksi optometrian koulutusohjelman opetussuunnitelman mukaista osaamista tukemaan. Opetusklinikka Positian toiminnan kehittäminen on tärkeää, sillä koulutuksen on vastattava optometristin osaamisen laajeneviin vaatimuksiin.
Aineisto Positian nykyisen toimintamallin ja klinikan kehittämishaasteiden kuvaamiseksi kerättiin klinikalla toimivien opettajien ja opiskelijoiden (N=6) teemahaastatteluilla, sekä kahden päivän ajan klinikan toimintaa havainnoimalla osallistuvan havainnoinnin keinoin. Kahdelta eurooppalaiselta klinikalta (N=2) kerättiin tietoa teemakirjoituksen avulla hyviksi havaituista opetusklinikan toimintakäytännöistä Positian toiminnan kehitysehdotusten tueksi.
Aineiston perusteella ilmeni että Positian toimintakäytäntöjä on kehitettävä, jotta opetussuunnitelman mukaisen osaamisen tuottaminen on mahdollista. Toiminnan kehittämishaasteet ilmenivät seuraavilla osa-alueilla: Positian toimintaan perehdytys, palautteen saaminen toiminnasta Positiassa, toiminnan pelisäännöt, asiakasmäärä ja asiakasvirran tasaisuus, tekemisen riittävyys, sopivan henkilömäärä klinikalla (opiskelijat / opettajat), Positiavuorojen sijoittaminen lukujärjestykseen ja opetussuunnitelmaan, Positian palveluvalikoima ja toiminnan yhteistyömallit.
Johtopäätöksinä esitetään klinikan toiminnan kehittämisehdotukset.
Aineisto Positian nykyisen toimintamallin ja klinikan kehittämishaasteiden kuvaamiseksi kerättiin klinikalla toimivien opettajien ja opiskelijoiden (N=6) teemahaastatteluilla, sekä kahden päivän ajan klinikan toimintaa havainnoimalla osallistuvan havainnoinnin keinoin. Kahdelta eurooppalaiselta klinikalta (N=2) kerättiin tietoa teemakirjoituksen avulla hyviksi havaituista opetusklinikan toimintakäytännöistä Positian toiminnan kehitysehdotusten tueksi.
Aineiston perusteella ilmeni että Positian toimintakäytäntöjä on kehitettävä, jotta opetussuunnitelman mukaisen osaamisen tuottaminen on mahdollista. Toiminnan kehittämishaasteet ilmenivät seuraavilla osa-alueilla: Positian toimintaan perehdytys, palautteen saaminen toiminnasta Positiassa, toiminnan pelisäännöt, asiakasmäärä ja asiakasvirran tasaisuus, tekemisen riittävyys, sopivan henkilömäärä klinikalla (opiskelijat / opettajat), Positiavuorojen sijoittaminen lukujärjestykseen ja opetussuunnitelmaan, Positian palveluvalikoima ja toiminnan yhteistyömallit.
Johtopäätöksinä esitetään klinikan toiminnan kehittämisehdotukset.