Asiakasomistajuuden merkitys kotimaan matkailuvalinnoissa : Tutkimuskohteena S-market Lempäälän asiakkaat
Lehtonen, Sanna (2013)
Lehtonen, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516622
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheeseen päädyttiin yhdessä työnantajani S-market Lempäälän marketpäällikön kanssa. Opinnäytteen tarkoituksena oli tutkia, kuinka asiakasomistajuus ja S-Etukortti vaikuttavat S-market Lempäälän asiakkaiden matkailuvalintoihin kotimaan matkailua ajatellen. Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva asiakasomistajuuden merkityksestä matkailuvalintoja tehdessä sekä tuottaa hyödyllistä ja ajankohtaista tietoa asiakkaista.
Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna lomakehaastatteluna. Haastattelulomake sisälsi tarkkoja kysymyksiä sekä yhden avoimen kohdan. Haastattelu tehtiin S-market Lempäälässä huhtikuussa 2013, asiakasomistajakampanjan yhteydessä. Vastauksia saatiin yhteensä 32 kappaletta ja ne analysoitiin Microsoft Excel taulukkolaskentaohjelman avulla sekä Excelin lisäosa Tixelin avulla. Aineistona työssä käytettiin haastattelututkimuksen vastauksia.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että asiakasomistajuudella on vaikutusta matkailupäätöksiä tehdessä. Moni asiakas suosii mieluummin S-ryhmän palveluita, jos mahdollista. Toimipaikkojen tunnettuus, palvelun laatu ja asiakasomistajille myönnetty Bonus vaikuttivat eniten matkailuvalintoja tehtäessä. S-ryhmän markkinoinnilla todettiin olevan jonkin verran vaikutusta päätöksen tekoon. Haastattelu suunnattiin nykyisille asiakasomistajille, jotta vastaukset kuvaisivat paremmin päätöksen tekoa asiakasomistajuuden pohjalta. Kaikki vastaajat olivat olleet asiakasomistajina vähintään vuoden, joten heille oli jo muodostunut kokonaiskuva tarjotuista palveluista ja asiakasomistajuuden eduista.
Haastattelun avoimen kohdan vastausten perusteella asiakkaat toivoisivat jatkossa parempia alennuksia yhteistyötahoilta, edullisempia hintoja (varsinkin hotelleissa) ja edullisempia matkapaketteja myös suurperheille. S-ryhmä voisikin ottaa yhdeksi tavoitteeksi parantaa suurperheiden matkailumahdollisuuksia tarjoamalla muun muassa edullisempia hotellipaketteja isommille perheille.
Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna lomakehaastatteluna. Haastattelulomake sisälsi tarkkoja kysymyksiä sekä yhden avoimen kohdan. Haastattelu tehtiin S-market Lempäälässä huhtikuussa 2013, asiakasomistajakampanjan yhteydessä. Vastauksia saatiin yhteensä 32 kappaletta ja ne analysoitiin Microsoft Excel taulukkolaskentaohjelman avulla sekä Excelin lisäosa Tixelin avulla. Aineistona työssä käytettiin haastattelututkimuksen vastauksia.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että asiakasomistajuudella on vaikutusta matkailupäätöksiä tehdessä. Moni asiakas suosii mieluummin S-ryhmän palveluita, jos mahdollista. Toimipaikkojen tunnettuus, palvelun laatu ja asiakasomistajille myönnetty Bonus vaikuttivat eniten matkailuvalintoja tehtäessä. S-ryhmän markkinoinnilla todettiin olevan jonkin verran vaikutusta päätöksen tekoon. Haastattelu suunnattiin nykyisille asiakasomistajille, jotta vastaukset kuvaisivat paremmin päätöksen tekoa asiakasomistajuuden pohjalta. Kaikki vastaajat olivat olleet asiakasomistajina vähintään vuoden, joten heille oli jo muodostunut kokonaiskuva tarjotuista palveluista ja asiakasomistajuuden eduista.
Haastattelun avoimen kohdan vastausten perusteella asiakkaat toivoisivat jatkossa parempia alennuksia yhteistyötahoilta, edullisempia hintoja (varsinkin hotelleissa) ja edullisempia matkapaketteja myös suurperheille. S-ryhmä voisikin ottaa yhdeksi tavoitteeksi parantaa suurperheiden matkailumahdollisuuksia tarjoamalla muun muassa edullisempia hotellipaketteja isommille perheille.