Sisäisen lausuntoprosessin selkeyttäminen Suomen Pankin rahoitusmarkkina- ja tilasto-osastolla
Kulppi, Katrina (2013)
Kulppi, Katrina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516620
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Suomen Pankin rahoitusmarkkina- ja tilasto-osastolle. Työn tavoitteena on organisaation sisäisen lausuntoprosessin selkeyttäminen ja virtaviivaistaminen. Sisäisen lausuntoprosessin osa-alueisiin kuuluvat saapuneen lausuntopyynnön ohjaaminen oikealle osastolle ja asiantuntijalle, pyynnön käsittely osastolla sekä lausunnon valmistelu ja eteenpäin lähettäminen.
Opinnäytetyöraportissa kuvaillaan produktina luodun uuden prosessin toimintatapoja sekä kerrotaan taustatietoa lausuntoprosessista Suomen Pankissa. Raportissa kerrotaan myös perustietoa toimintaa ohjaavasta lainsäädännöstä. Opinnäytetyössä keskitytään Suomen Pankille saapuviin kotimaisiin lausuntopyyntöihin, joita käsitellään rahoitusmarkkina- ja tilasto-osastolla. Tutkimuksessa ei käsitellä kansainvälisiä lausuntopyyntöjä eikä muiden osastojen toimintatapoja.
Opinnäytetyöprojektin aikana haastateltiin rahoitusmarkkina- ja tilasto-osaston asiantuntijoita sekä esimiehiä. Teemahaastatteluiden avulla selvitettiin, mitkä asiat lausuntoprosessissa koettiin epäselviksi ja mitä muutoksia toimintatapoihin kaivattiin. Lausuntopyyntöjä koskevaa tausta- ja tilastotietoa saatiin Suomen Pankin kirjaamosta. Lainsäädännön teoreettisen viitekehyksen lähteenä käytettiin aiheeseen liittyvää normistoa sekä alan kirjallisuutta.
Toimeksianto annettiin marraskuussa 2012 ja uusi käytäntö sisäiselle lausuntoprosessille otettiin käyttöön helmikuun lopussa 2013. Projekti valmistui kokonaisuudessaan syyskuussa 2013 opinnäytetyöraportin valmistuttua.
Opinnäytetyön perusteella luotiin ja otettiin käyttöön organisaation tarpeisiin sopiva viestintäkanava lausuntopyyntöjen kululle organisaation sisällä. Tämän lisäksi luotiin uusi dokumenttikirjasto osaston SharePoint-verkkotyötilaan lausuntojen kirjoittamista ja asiakirjojen säilyttämistä varten sekä toimintaohjeet dokumenttikirjaston käyttöä varten. Uusista toimintatavoista pidettiin infotilaisuuksia lausuntoasioiden käsittelijöille.
Toimeksiantajalta saadun palautteen mukaan lausuntoprosessin ja vastuiden selkiytyminen ovat vaikuttaneet positiivisesti lausuntoasioiden sujuvuuteen osastolla.
Opinnäytetyöraportissa kuvaillaan produktina luodun uuden prosessin toimintatapoja sekä kerrotaan taustatietoa lausuntoprosessista Suomen Pankissa. Raportissa kerrotaan myös perustietoa toimintaa ohjaavasta lainsäädännöstä. Opinnäytetyössä keskitytään Suomen Pankille saapuviin kotimaisiin lausuntopyyntöihin, joita käsitellään rahoitusmarkkina- ja tilasto-osastolla. Tutkimuksessa ei käsitellä kansainvälisiä lausuntopyyntöjä eikä muiden osastojen toimintatapoja.
Opinnäytetyöprojektin aikana haastateltiin rahoitusmarkkina- ja tilasto-osaston asiantuntijoita sekä esimiehiä. Teemahaastatteluiden avulla selvitettiin, mitkä asiat lausuntoprosessissa koettiin epäselviksi ja mitä muutoksia toimintatapoihin kaivattiin. Lausuntopyyntöjä koskevaa tausta- ja tilastotietoa saatiin Suomen Pankin kirjaamosta. Lainsäädännön teoreettisen viitekehyksen lähteenä käytettiin aiheeseen liittyvää normistoa sekä alan kirjallisuutta.
Toimeksianto annettiin marraskuussa 2012 ja uusi käytäntö sisäiselle lausuntoprosessille otettiin käyttöön helmikuun lopussa 2013. Projekti valmistui kokonaisuudessaan syyskuussa 2013 opinnäytetyöraportin valmistuttua.
Opinnäytetyön perusteella luotiin ja otettiin käyttöön organisaation tarpeisiin sopiva viestintäkanava lausuntopyyntöjen kululle organisaation sisällä. Tämän lisäksi luotiin uusi dokumenttikirjasto osaston SharePoint-verkkotyötilaan lausuntojen kirjoittamista ja asiakirjojen säilyttämistä varten sekä toimintaohjeet dokumenttikirjaston käyttöä varten. Uusista toimintatavoista pidettiin infotilaisuuksia lausuntoasioiden käsittelijöille.
Toimeksiantajalta saadun palautteen mukaan lausuntoprosessin ja vastuiden selkiytyminen ovat vaikuttaneet positiivisesti lausuntoasioiden sujuvuuteen osastolla.