Sosiaalisen median hyödyntäminen bändi-markkinoinnissa : Case: Santa Cruz
Nevasto, Jussi (2013)
Nevasto, Jussi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516604
Tiivistelmä
Työn tilaaja oli helsinkiläinen Hard Rock -yhtye Santa Cruz. Toimeksiantaja toivoi, että työssä pystyttäisiin luomaan ratkaisuja ja ideoita siitä, kuinka bändi voisi paremmin hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Tämän pohjalta muodostui työn tutkimustehtävä.
Työssä lähdettiin liikkeelle tutkimusongelman hahmottamisesta, jonka pohjalta luotiin edellä esitetty tutkimustehtävä. Tämän rajauksen jälkeen tutustuttiin aiheen teoriapohjaan, suunniteltiin ja toteutettiin faneille suunnattu tutkimus, analysointiin tutkimuksen tulokset ja lopuksi luotiin tulosten ja teorian pohjalta pohdintaosuus, jossa tutkimustehtävään vastattiin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Määrällisen tutkimuksen avulla saatiin yleistettävää tietoa yhtyeen fanien sosiaalisen median liikkeistä ja toiveista sen suhteen. Tutkimuksen avulla selvitettiin, minkälaisille ihmisille bändi sosiaalisissa medioissa markkinoi, sekä missä kanavissa ja minkälaista sisältöä heidän kannattaisi siellä markkinoida. Tuntemalla fanien liikkeet ja toiveet, kyetään tekemään perusteltuja johtopäätöksiä siitä, kuinka heitä sosiaalisissa medioissa kannattaa lähestyä.
Tulosten perusteella Santa Cruzin tulee keskittyä sosiaalisen median markkinoinnissaan ensisijaisesti uutisten ja viihteellisen materiaali jakamiseen, sekä vuorovaikutuksen ylläpitämiseen. Yhtyeen fanit toivovat ja pitävät tärkeänä, että bändi jakaa uutisia, säännöllisiä kuulumisia, sekä viihteellistä materiaalia, kuten videoita ja kuvia. Tutkimuksen perusteella Santa Cruzin pääasiallisen sosiaalisen median markkinointikanavan kannattaa olla Facebook, joskin myös YouTube, Spotify, Twitter ja Instagram toimivat markkinoinnin monipuolistajina. Näiden johtopäätösten perusteella työssä esitettiin 20 markkinointi-ideaa, joita toimeksiantaja voi sosiaalisten medioiden kautta toteuttaa. Nämä ovat tuoreita ideoita toimeksiantajalle, ja ne ovat esimerkkejä mahdollisuuksista, kuinka sosiaalisissa medioissa voidaan sisältöä hyödyntää fanisuhteiden vahvistamiseksi.
Työssä lähdettiin liikkeelle tutkimusongelman hahmottamisesta, jonka pohjalta luotiin edellä esitetty tutkimustehtävä. Tämän rajauksen jälkeen tutustuttiin aiheen teoriapohjaan, suunniteltiin ja toteutettiin faneille suunnattu tutkimus, analysointiin tutkimuksen tulokset ja lopuksi luotiin tulosten ja teorian pohjalta pohdintaosuus, jossa tutkimustehtävään vastattiin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Määrällisen tutkimuksen avulla saatiin yleistettävää tietoa yhtyeen fanien sosiaalisen median liikkeistä ja toiveista sen suhteen. Tutkimuksen avulla selvitettiin, minkälaisille ihmisille bändi sosiaalisissa medioissa markkinoi, sekä missä kanavissa ja minkälaista sisältöä heidän kannattaisi siellä markkinoida. Tuntemalla fanien liikkeet ja toiveet, kyetään tekemään perusteltuja johtopäätöksiä siitä, kuinka heitä sosiaalisissa medioissa kannattaa lähestyä.
Tulosten perusteella Santa Cruzin tulee keskittyä sosiaalisen median markkinoinnissaan ensisijaisesti uutisten ja viihteellisen materiaali jakamiseen, sekä vuorovaikutuksen ylläpitämiseen. Yhtyeen fanit toivovat ja pitävät tärkeänä, että bändi jakaa uutisia, säännöllisiä kuulumisia, sekä viihteellistä materiaalia, kuten videoita ja kuvia. Tutkimuksen perusteella Santa Cruzin pääasiallisen sosiaalisen median markkinointikanavan kannattaa olla Facebook, joskin myös YouTube, Spotify, Twitter ja Instagram toimivat markkinoinnin monipuolistajina. Näiden johtopäätösten perusteella työssä esitettiin 20 markkinointi-ideaa, joita toimeksiantaja voi sosiaalisten medioiden kautta toteuttaa. Nämä ovat tuoreita ideoita toimeksiantajalle, ja ne ovat esimerkkejä mahdollisuuksista, kuinka sosiaalisissa medioissa voidaan sisältöä hyödyntää fanisuhteiden vahvistamiseksi.