Myymälämainonnan vaikutus mehutiivisteiden myyntiin
Suomi, Juuso (2013)
Suomi, Juuso
Turun ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110416553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110416553
Tiivistelmä
Tuotteiden ostopaikan välittömässä läheisyydessä toteutettavasta mainonnasta on perinteisen mediamainonnan kasvamisen ja kallistumisen johdosta tullut yrityksille yhä houkuttelevampi mainonta- ja menekinedistämiskeino. Myymälämainonnan kiinnostavuuden takana on erityisesti se, että myyntiä kasvattava vaikutus voidaan saavuttaa nopeasti verrattuna muuhun mainontaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on perehtyä myymälämainonnan rooliin osana yrityksen markkinointi- ja markkinointiviestintämixiä, ja tutkia sen keinoja ja vaikutuksia. Työssä keskitytään erityisesti siihen, miten myymälämainonnan avulla voidaan edistää myyntiä. Myymälämainontaa tutkitaan jälleenmyyjän tiloista tuotteilleen mainontaa ostavan yrityksen näkökulmasta. Työn tutkimusongelma on selvittää miten myymälämainonta vaikuttaa mainostettavan tuotteen myyntiin mainontakampanjan aikana. Opinnäytetyön toimeksiantaja on suomalainen mehuteollisuuden yritys, joka ajoittain käyttää myymälämainontaa.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu mainonnan ja myynninedistämisen ominaisuuksista ja tavoitteista. Myymälämainontaan syvennyttäessä perehdytään myymälämainonnan erilaisiin keinoihin ja niiden mahdollisiin vaikutuksiin. Kappaleessa erotetaan myymälämainonnasta kaksi tasoa: välitöntä myynnin kasvua tavoitteleva myymälämainonta sekä myymälän visuaalisen kokonaisuuden kautta yrityksen ja tuotteiden mielikuvan vahvistamista tavoitteleva viestintä.
Tutkimusosassa mitataan viiden viikon mittaisen myymälämainontakampanjan vaikutuksia tunnetun mehutiivistetuoteperheen myyntiin suomalaisissa päivittäistavaramyymälöissä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että myymälämainonnalla pystytään väliaikaisesti kasvattamaan myyntiä tinkimättä tuotteen ulosmyyntihinnasta. Tehoikkaimmaksi tavaksi osoittautui useamman myymälämainonnan keinon samanaikainen hyödyntäminen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on perehtyä myymälämainonnan rooliin osana yrityksen markkinointi- ja markkinointiviestintämixiä, ja tutkia sen keinoja ja vaikutuksia. Työssä keskitytään erityisesti siihen, miten myymälämainonnan avulla voidaan edistää myyntiä. Myymälämainontaa tutkitaan jälleenmyyjän tiloista tuotteilleen mainontaa ostavan yrityksen näkökulmasta. Työn tutkimusongelma on selvittää miten myymälämainonta vaikuttaa mainostettavan tuotteen myyntiin mainontakampanjan aikana. Opinnäytetyön toimeksiantaja on suomalainen mehuteollisuuden yritys, joka ajoittain käyttää myymälämainontaa.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu mainonnan ja myynninedistämisen ominaisuuksista ja tavoitteista. Myymälämainontaan syvennyttäessä perehdytään myymälämainonnan erilaisiin keinoihin ja niiden mahdollisiin vaikutuksiin. Kappaleessa erotetaan myymälämainonnasta kaksi tasoa: välitöntä myynnin kasvua tavoitteleva myymälämainonta sekä myymälän visuaalisen kokonaisuuden kautta yrityksen ja tuotteiden mielikuvan vahvistamista tavoitteleva viestintä.
Tutkimusosassa mitataan viiden viikon mittaisen myymälämainontakampanjan vaikutuksia tunnetun mehutiivistetuoteperheen myyntiin suomalaisissa päivittäistavaramyymälöissä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että myymälämainonnalla pystytään väliaikaisesti kasvattamaan myyntiä tinkimättä tuotteen ulosmyyntihinnasta. Tehoikkaimmaksi tavaksi osoittautui useamman myymälämainonnan keinon samanaikainen hyödyntäminen.