Musiikin perusteiden uudet tuulet : Yleisten aineiden opetuksen kehitys Tampereen konservatoriossa
Viertola, Suvi; Jokinen, Katja (2013)
Viertola, Suvi
Jokinen, Katja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110316534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110316534
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tarkastellaan yleisten aineiden kehitystä musiikin perusteiksi Tampereen konservatoriossa. Tutkimme aihetta perehtymällä Tampereen konservatorion historiikkiin vuosilta 1931–2001 ja opetussuunnitelmiin vuosilta 1996, 2004 ja 2010. Työskentelimme itse Tampereen konservatoriossa musiikin perusteiden opettajina opetusharjoittelun puitteissa vuosina 2009–2013, jolloin pääsimme tutustumaan talon tapoihin ja musiikin perusteiden opetuksen nykytilaan. Tampereen konservatoriossa panostetaan teknologian käyttöön musiikin perusteiden opetuksessa, ja sen vuoksi valitsimme aiheen osaksi opinnäytetyötämme. Halusimme selvittää kyselyn avulla Tampereen konservatorion opettajien ja Tampereen ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiopiskelijoiden kokemuksia heidän omista musiikkiopisto-opinnoistaan ja käsityksiä nykyisen musiikin perusteiden opiskelusta. Lisäksi halusimme tutkia, pidetäänkö musiikin perusteiden opetusta edelleen tarpeellisena erillisenä aineena. Tavoitteemme oli muistuttaa musiikin perusteiden opiskelun tärkeydestä ja osoittaa, että musiikin perusteiden opiskelu ei ole samanlaista kuin aikanaan oli yleisten aineiden opiskelu.
Tampereen konservatorion historiikin, opetussuunnitelmien ja musiikkipedagogi-koulutuksessa omaksumiemme opetusmetodien perusteella voidaan todeta, että uudet tuulet puhaltavat musiikin perusteiden opetuksessa. Kyselymme tuloksista selviää, että yli puolet kaikista vastanneista oli sitä mieltä, että musiikin perusteiden opetus on kehittynyt parempaan suuntaan heidän omista musiikkiopistoajoistaan. Lähes kaikki vastaajat olivat myös sitä mieltä, että musiikin perusteet tulee säilyttää ryhmäopetuksena soittotuntien rinnalla.
Opinnäytetyökyselymme perusteella voidaan todeta, että musiikin perusteiden opettajien ja instrumenttiopettajien välistä yhteistyötä kannattaa lisätä. Näin saadaan lisättyä opettajien molemminpuolista tietämystä opetuksen sisällöistä ja tavoitteista sekä opetusmenetelmistä. Lisäämällä keskustelua osapuolten välillä saadaan aikaan uusia kehitysideoita, oikaistaan pinttyneitä mielikuvia ja vääriä olettamuksia. Molemmat osapuolet hyötyvät yhteistyöstä.
Tampereen konservatorion historiikin, opetussuunnitelmien ja musiikkipedagogi-koulutuksessa omaksumiemme opetusmetodien perusteella voidaan todeta, että uudet tuulet puhaltavat musiikin perusteiden opetuksessa. Kyselymme tuloksista selviää, että yli puolet kaikista vastanneista oli sitä mieltä, että musiikin perusteiden opetus on kehittynyt parempaan suuntaan heidän omista musiikkiopistoajoistaan. Lähes kaikki vastaajat olivat myös sitä mieltä, että musiikin perusteet tulee säilyttää ryhmäopetuksena soittotuntien rinnalla.
Opinnäytetyökyselymme perusteella voidaan todeta, että musiikin perusteiden opettajien ja instrumenttiopettajien välistä yhteistyötä kannattaa lisätä. Näin saadaan lisättyä opettajien molemminpuolista tietämystä opetuksen sisällöistä ja tavoitteista sekä opetusmenetelmistä. Lisäämällä keskustelua osapuolten välillä saadaan aikaan uusia kehitysideoita, oikaistaan pinttyneitä mielikuvia ja vääriä olettamuksia. Molemmat osapuolet hyötyvät yhteistyöstä.