Sjukskötarstudentens upplevda rädslor och kunskapsluckor inför att stå som färdig Sjukskötare
Hedström, Fredrik (2013)
Hedström, Fredrik
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103116470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103116470
Tiivistelmä
Metod: En kvalitativ studie med induktiv ansats som analyseras genom en manifest in-nehållsanalys, och baserar sig på en litteraturöversikt.
Urval: Har skett genom homogent och snöbollsurval.
Syfte: Finns det några upplevda kunskapsluckor hos den blivande sjukskötaren. Finns det några gemensamma rädslor för att stå som färdig sjukskötare. Vad underlättar över-gången mellan sjukskötarstudent och färdig sjukskötare.
Resultat: Det kan upplevas vara en stor omställning att gå från student till ny sjukskö-tare där man inte upplever sig ha tillräckliga praktiska och teoretiska kunskaper i förhål-lande till kraven som ställs. Det fanns rädslor för att få reprimander och att oavsiktligt råka skada en patient på grund av bristande kunskaper. Arbetsmiljön och det kollegiala stödet är viktigt för en lyckad övergång och har betydelse för den nya sjukskötarens självbild och retentionsgraden av denne. Method: A qualitative study with an inductive approach is analyzed by a manifest con-tent analysis, and based on a literature review
Selection: Through homogeneous and snowball sampling.
Objective: Are there any perceived gaps in knowledge of the nursing student. Are there some common fears to stand as new nurses. What can ease the transition between nursing student and new nurse.
Results: It can be experienced to be a big change to go from student to new nurses where they do not feel they have sufficient practical and theoretical knowledge in relation to the demands placed on them. There were fears for reprimands and unintentionally harm a pa-tient because of lack of knowledge. The work environment and the collegial support is essential for a successful transition and is relevant to the new nurse's self-image and re-tention rate by him.
Urval: Har skett genom homogent och snöbollsurval.
Syfte: Finns det några upplevda kunskapsluckor hos den blivande sjukskötaren. Finns det några gemensamma rädslor för att stå som färdig sjukskötare. Vad underlättar över-gången mellan sjukskötarstudent och färdig sjukskötare.
Resultat: Det kan upplevas vara en stor omställning att gå från student till ny sjukskö-tare där man inte upplever sig ha tillräckliga praktiska och teoretiska kunskaper i förhål-lande till kraven som ställs. Det fanns rädslor för att få reprimander och att oavsiktligt råka skada en patient på grund av bristande kunskaper. Arbetsmiljön och det kollegiala stödet är viktigt för en lyckad övergång och har betydelse för den nya sjukskötarens självbild och retentionsgraden av denne.
Selection: Through homogeneous and snowball sampling.
Objective: Are there any perceived gaps in knowledge of the nursing student. Are there some common fears to stand as new nurses. What can ease the transition between nursing student and new nurse.
Results: It can be experienced to be a big change to go from student to new nurses where they do not feel they have sufficient practical and theoretical knowledge in relation to the demands placed on them. There were fears for reprimands and unintentionally harm a pa-tient because of lack of knowledge. The work environment and the collegial support is essential for a successful transition and is relevant to the new nurse's self-image and re-tention rate by him.