Terveysalan opiskelijoiden kokemuksia harjoitteluun perehdyttämisestä
Kuosmanen, Tiina; Rönkkö, Satu (2013)
Kuosmanen, Tiina
Rönkkö, Satu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103016449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103016449
Tiivistelmä
Perehdyttämisellä tarkoitetaan prosessia, joka alkaa rekrytoinnista ja jonka tehtävänä on sopeuttaa uusi henkilö organisaatioon. Kuopion yliopistolliseen sairaalaan harjoitteluun menevät terveysalan opiskelijat osallistuvat ennen harjoittelua perehdytys 1:seen. Perehdytys 1 on ensimmäinen vaihe Kuopion yliopistollisen sairaalan kolmiportaisesta perehdytyksestä. Perehdytyksen pitävät kliinisen hoitotyön opettajat, jotka kertovat yleisesti asioista, joita opiskelijat tarvitsevat ollessaan harjoittelussa.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää Savonia-ammattikorkeakoulun Kuopion yksikön terveysalan opiskelijoiden mielipiteitä Kuopion yliopistollisen sairaalan kliinisen hoitotyön opettajien pitämästä perehdytys 1:sestä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville mahdollisia kehittämisideoita, joilla kliinisen hoitotyön opettajat voivat kehittää perehdytystä opiskelijalähtöiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, johon aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa oli yksi avoin kysy-mys. Kyselyyn vastasi yhteensä 102 terveysalan opiskelijaa yhdeksästä eri koulutusohjelmasta. Kysely-lomakkeessa selvitettiin perehdytys 1:sen onnistumista laadukkuuden, sisällön sekä hyödyllisyyden näkökulmasta. Tulokset analysoitiin SPSS -datananalysointiohjelmalla.
Saatujen tulosten mukaan Savonia-ammattikorkeakoulun Kuopion yksikön terveysalan opiskelijat olivat melko tyytyväisiä perehdytys 1:seen. Perehdyttäjiä pidettiin ammattitaitoisina ja tilaisuutta avoimena. Opiskelijat kokivat, että perehdytyksen saatuaan heidän oli helppo mennä harjoitteluun. Kehittämisalueiksi nousivat kirjallisen materiaalin työstäminen ja jakaminen opiskelijoille sekä ryhmä- tai koulutusohjelmakohtaisen perehdytystilaisuuden järjestäminen. Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä koko terveysalan opiskelijoihin, sillä joistakin koulutusohjelmista kyselyyn vastasi vain muutama opiskelija. Tulosten perusteella saadaan kuitenkin suuntaa antava tieto perehdytys 1:sen nykytilasta.
Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia kliinisen hoitotyön opettajat voivat hyödyntää kehittäessään perehdytystä vielä enemmän opiskelijoiden tarpeita vastaavaksi. Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan jatkaa perehdytyksen kehittämistä toteuttamalla konkreettisesti tuloksista esiin nousseet kehittämisideat.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää Savonia-ammattikorkeakoulun Kuopion yksikön terveysalan opiskelijoiden mielipiteitä Kuopion yliopistollisen sairaalan kliinisen hoitotyön opettajien pitämästä perehdytys 1:sestä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville mahdollisia kehittämisideoita, joilla kliinisen hoitotyön opettajat voivat kehittää perehdytystä opiskelijalähtöiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, johon aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa oli yksi avoin kysy-mys. Kyselyyn vastasi yhteensä 102 terveysalan opiskelijaa yhdeksästä eri koulutusohjelmasta. Kysely-lomakkeessa selvitettiin perehdytys 1:sen onnistumista laadukkuuden, sisällön sekä hyödyllisyyden näkökulmasta. Tulokset analysoitiin SPSS -datananalysointiohjelmalla.
Saatujen tulosten mukaan Savonia-ammattikorkeakoulun Kuopion yksikön terveysalan opiskelijat olivat melko tyytyväisiä perehdytys 1:seen. Perehdyttäjiä pidettiin ammattitaitoisina ja tilaisuutta avoimena. Opiskelijat kokivat, että perehdytyksen saatuaan heidän oli helppo mennä harjoitteluun. Kehittämisalueiksi nousivat kirjallisen materiaalin työstäminen ja jakaminen opiskelijoille sekä ryhmä- tai koulutusohjelmakohtaisen perehdytystilaisuuden järjestäminen. Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä koko terveysalan opiskelijoihin, sillä joistakin koulutusohjelmista kyselyyn vastasi vain muutama opiskelija. Tulosten perusteella saadaan kuitenkin suuntaa antava tieto perehdytys 1:sen nykytilasta.
Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia kliinisen hoitotyön opettajat voivat hyödyntää kehittäessään perehdytystä vielä enemmän opiskelijoiden tarpeita vastaavaksi. Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan jatkaa perehdytyksen kehittämistä toteuttamalla konkreettisesti tuloksista esiin nousseet kehittämisideat.