Brand Identity vs. Brand Image : Does the identity of Kanniston Leipomo match its image?
Sonne, Heidi (2013)
Sonne, Heidi
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102916408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102916408
Tiivistelmä
Sanan branding tarkka merkitys on kykenevyys erottaa tuotteita toisistaan niin että kuluttaja pystyy helposti valitsemaan suosikki tuotteensa. Nykypäivänä brand on tärkeä konsepti ja branding on kyseisen konseptin kehittäminen. Branding sanan ta-kana ovat kaksi tärkeää tekijää, brand identity sekä brand image. Nämä kaksi voima-varaa ovat linkki yrityksen sekä kuluttajan välissä. Yrityksen tehtävänä on markki-noida sekä kommunikoida identiteettiään menestyksekkäästi. Brand image on kulut-tajan lopullinen mielikuva tuotteesta. Opinnäytetyön tavoitteena on päätellä kuinka laajalti Kanniston Leipomon brand identity vastaa brand imagea. Löytyykö eroavai-suuksia brand identityssä sekä brand imagessa, mitkä aspektit ovat kuluttajan tietou-dessa? Opinnäytetyö on keskittynyt Kanniston Leipomon kolmeen uusimpaan myy-mälään. Opinnäytetyö alkaa brandingin, identityn sekä imagen perusteellisesta taus-tatiedosta. Työ jatkuu kvantitatiivisella tutkimuksella, jolla pyritään mittaamaan missä määrin brand identity sekä image kohtaavat. Tutkimuksessa on käytetty ohjelmaa Question Pro, ohjelma käyttää Lickertin skaalaa joka on perustettu Jennyfer Aakerin brand personality malliin. Tulokset ovat koottu taulukkoihin joita on analysoitu ja merkityksiä selitetty. Lopputulos antoi laajan mielikuvan brand identityn sekä imagen korrelaatiosta. Toisin sanoen, kuinka hyvin Kanniston Leipomon kehittämä iden-titeetti vastaa imagea. Lopullinen opinnäytetyö on luovutettu Kanniston Leipomon tarkoituksiin.